نفت / شناسه خبر: 159197 / تاریخ انتشار : 1403/1/8 14:55
|

ماجرای تخفیف هزار میلیارد تومانی به چین چیست؟

روز گذشته حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده ادوار مجلس و کارشناس و استاد علوم سیاسی، در بخشی از گفتگوی خود درباره وضعیت تحریم‌ها گفته است: شاخص‌ها را می‌توان کنار هم گذاشت...

نفتی ها /روز گذشته حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده ادوار مجلس و کارشناس و استاد علوم سیاسی، در بخشی از گفتگوی خود درباره وضعیت تحریم‌ها گفته است: شاخص‌ها را می‌توان کنار هم گذاشت، خوشبختانه ایران به‌خاطر مسائل جهانی توانست نفت خود را به چینی‌ها بفروشد. اگر از ۴ دلار تا ۲۰ دلاری که می‌گویند تخفیف داده می‌شود میانگین بگیریم، روزانه حداقل هزار میلیارد تومان به چین تخفیف داده می‌شود.

فلاحت پیشه در ادامه  گفته بود: اگر این هزار میلیارد تومان را هر روز به یک استان بدهید، آن استان آباد می‌شود. یک شرایط تحریمی است که به دلیل نظام شل بایدن می‌توانیم نفت خود را بفروشیم. در سیاست خارجی یک بحثی وجود دارد که نقاط ضعف خود را به نقطه قوت کشور دیگر ربط بدهید!

این نماینده با بیان این که ما نقطه ضعف خود را به نقاط قوت کشور چین و دیگری ربط داده‌ایم، یعنی تحریم نعمت است؟ ادامه داد: تحریم به سود کاسبان تحریم است. وقتی اولین‌بار در مجلس از کاسبان تحریم نام بردم، این روزها را پیش‌بینی می‌کردم. در مجلس هشتم، در مخالفت با فردی صحبت کردم که می‌خواست وزیر کشور شود. گفتم آقای فلانی، یک‌ نفر را به غیر از خودت نام ببر که امتیاز سوآپ نفت داشته باشد. این مسئله ممنوع است و فقط شرکت ملی نفت به نمایندگی از دولت و ملت ایران می‌تواند این کار را انجام بدهد.
اما جواد اوجی، وزیر نفت امروز در حاشیه جلسه هیأت دولت، در واکنش به اظهارات حشمت الله فلاحت‌پیشه درباره تخفیف هزار میلیاردی به چینی‌ها گفت: در هیچ دوره‌ای به خصوص در دوره تحریم، این میزان صادرات نفت که در این دوره، رقم خوده است، رقم نخورده بود.بیش از ۳۵ میلیارد دلار ارزش صادرات نفت و معیانات آن در سال گذشته بوده است. مواردی که درباره تخفیفات نفتی گفته می شود، کذب بوده و اصلا این مسئله درست.

حال این که آقای فلاحت پیشه این آمار  عجیب از تخفیف های نفتی به پکن را چگونه به دست اورده و  چرا الان مطرح نموده و چرا به این راحتی تکذیب شده در هاله ای از ابهام است که گویا زمان آن را حل خواهد نمود.
 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/159197

کلیدواژه

حشمت الله فلاحت پیشه

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها