نفت / شناسه خبر: 189507 / تاریخ انتشار : 1403/2/8 15:07
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/از تاثیر تحریم‌های تازه بر نفت ایران تا خوش خیالی پاکستان برای خط لوله صلح!

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /نخستین حاشیه این "نفتی‌ها" را با خبرهای مربوط به دور جدید تحریم‌های نفتی علیه ایران آغاز می‌کنیم؛ سمجلس نای آمریکا در هفته ای که گذشت بسته کمکی تحریم‌های نفتی ایران را برای بایدن ارسال کرد، این قانون که سه شنبه شب با ۷۹ رای موافق در مقابل ۱۸ رای موافق در سنا تصویب شد، تحریم‌ها را به گونه‌ای گسترش می‌دهد که بنادر، کشتی‌ها و پالایشگاه‌های خارجی را که آگاهانه نفت ایران را فرآوری یا حمل می‌کنند، در بر می‌گیرد که تحریم‌های فعلی آمریکا را نقض می‌کنند.

همچنین تحریم‌های ثانویه نامیده می‌شود تا تمامی معاملات بین مؤسسات مالی چین و بانک‌های ایرانی تحریم‌شده برای خرید نفت و فرآورده‌های نفتی را پوشش دهد.

نظر کارشناسان چیست؟

برخی از کارشناسان صنعت نفت و پتروشیمی معتقدند که تحریم جدید مجلس نمایندگان آمریکا علیه صادرات ‌نفت⁩ ‌ایران⁩ در میان مدت باعث کاهش ظرفیت تولید نفت ایران خواهد شد.

این در حالی است که تحریم های قبلی ظرفیت تولید نفت و درآمد ارزی ایران را کاهش داد. گفته می شود؛ این مصوبه از ماه نوامبر یعنی پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اجرایی خواهد شد.


حاشیه دوم هم به ماجرای ضرر ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی فلات قاره می‌پردازد!در صورت تایید کاهش شدید تولید نفت ایران در شرکت فلات قاره، فقط در سال ۱۴۰۲ ضرر ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی به کشور تحمیل شده است؛ موضوعی که خجسته مهر باید در این باره روشنگری کند.

ضرر ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی فلات قاره م

 

گویا اوضاع تولید نفت در شرکت فلات قاره جالب نیست؛ جدای از سوءمدیریت ها در این شرکت تولیدی، بی توجهی به تثبیت و افزایش تولید نفت در دریا که روزگاری هدف یک میلیون بشکه ای را دنبال می کرد موجب شده تا شرایط خاصی بر نفت دریایی ایران حاکم شود.
تولید نفت ایران از دریا که بسیار گرانتر از تولید از میادین خشکی است، نیازمند سرمایه گذاری های کلان است؛ به همین دلیل هنگامی که تحریم ها علیه ایران اعمال می شود، فلات قاره و میادین نفت دریایی در کاهش تولید نفت به آخرین اولویت تبدیل می شود زیرا احیای تولید از این میدان ها، بسیار سخت و البته سرمایه بر است.
حالا اما خبرهای عجیبی از شرکت ملی نفت به گوش می رسد که در صورت تایید آن توسط شرکت ملی نفت، باید صنعت نفت ایران را برای خداحافظی بزرگ با میادین دریایی آماده کرد.
 
چند سوال مهم از شرکت ملی نفت

اعداد و ارقام مختلفی که اسناد پشتیبان دارند، می گویند فلات قاره در تحقق برنامه تولیدی خود شکست بزرگی خورده است که اگر عدد درج شده در گزارش برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت واقعیت داشته باشد، محسن خجسته مهر باید در این باره به چند سوال مهم پاسخ دهد:
۱ . آیا برنامه تولید ابلاغی به شرکت نفت فلات قاره در سال ۱۴۰۲، تولید روزانه ۳۸۷ هزار بشکه در نفت بوده است؟
۲ . آیا میانگین تولید نفت فلات قاره در سال ۱۴۰۲، روزانه ۲۶۵ هزار بشکه بوده است؟
۳ . آیا انحراف ۳۰ درصدی و عدم تحقق تولید ۱۲۳ هزار بشکه نفت در روز، مورد تائید شرکت ملی نفت است؟
۴ . آیا میزان تولید نفت در مناطق عملیاتی سیری، قشم و کیش به زیر ۲۰ هزار بشکه کاهش یافته است؟
در صورت تائید این موضوع، اگر هر بشکه نفت را ٨٠ دلار در نظر بگیریم، روزانه حدود ۹ میلیون دلار از ثروت کشور از دست رفته است که در سال معادل ۳.۲ میلیارد دلار می شود؛ با دلار ۶۲ هزار تومانی چیزی بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان، آن هم فقط در یک سال!/میز نفت

 

حاشیه سوم این هفته هم خوش‌خیالی پاکستان برای خط لوله صلح می‌پردازد، خواجه عاصف وزیر دفاع پاکستان روز پنجشنبه ابراز خوش‌بینی کرد که کار تکمیل خط لوله گاز میان این کشور و ایران به‌رغم هشدارهای آمریکا به سرانجام برسد.

 تکمیل خط لوله گاز ایران-پاکستان

 

او با اشاره به سفر «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به این کشور، آن را تحولی مهم به‌ویژه درباره پروژه خط لوله انتقال گاز دانست.
به گزارش پاکستان تودی، این اظهارات عاصف در حالی بیان شده که ایالات متحده به بهانه تحریم‌ها، درباره هرگونه توافقات تجاری با ایران هشدار داده است.
کلید پروژه خط لوله گاز در سال ۲۰۱۰ و با هدف انتقال گاز از میادین پارس جنوبی در ایران برای تامین انرژی پاکستان زده شد؛ پروژه‌ای که به‌رغم تکمیل در ایران، در پاکستان با تاخیر همراه بوده است.
 
نیاز مبرم پاکستان به انرژی و گاز

در میانه نیاز مبرم پاکستان به انرژی و همچنین درخواست از آمریکا برای صدور معافیت تحریمی درباره خط لوله گاز، دولت موقت پاکستان چندی پیش برنامه‌های آغاز ساخت و ساز این پروژه را تصویب کرد.
وزیر دفاع پاکستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود از سیاست‌های دوگانه کشورهای غربی به‌خصوص درباره اقدامات رژیم صهیونیستی در مقایسه با کشورهای دیگر انتقاد کرد.
او با اشاره به چالش مشترک تروریسم برای ایران و پاکستان، بر تعهد مشترک ۲ کشور برای مقابله با آن تاکید کرد.

نظر کارشناسان چیست؟

هدایت‌الله خادمی کارشناس حوزه انرژی گفت: پروژه دیگری که پاکستان در دستور کار دارد اینکه اکنون به پیشنهاد امریکا قرار است از ترکمنستان و با عبور از مسیر افغانستان به پاکستان تا هند پروژه تاپی را اجرا کند و در واقع امریکا بدنبال مسیری برای دور زدن و گرفتن فرصت از ایران است هرچند این پروژه باوجود طالبان در شرایط اما و اگر و ابهام قرار دارد.

اما هم دراین خصوص ما همانگونه که کرسنت را منتفی و میادینی مثل فرزاد و فروزان و آرش.. معلق نگه داشته‌ایم اقدام موثری برای الزام پاکستان به اجرای این خط که می‌تواند گاز ایران را تا چین هم برساند نکرده‌ایم. ضمن اینکه طی سال‌ها میادین گازی غیر از پارس جنوبی را هم توسعه نداده‌ایم، چندین سال است که میزان تولید گاز کشور با مصرف برابر است.

وی تاکید کرد: کشوری به ما اعتماد می‌کند که بتواند در هر زمان که نیاز داشت فوری گاز را دریافت کند و ما باید همواره این مقوله را در نظر داشته و برای عمل به تعهدات مجبور نباشیم که گاز صنایع را قطع و یا محدود کنیم و با اندیشیدن تمامی تمهیدات بدون وقت‌کشی و از دست دادن مجدد فرصت مربوط به تامین مطمئن وارد بازار بزرگی مثل چین شویم.

این عضو پیشین کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: ما باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشیم که با وجودی که با فاصله بسیار کمی با روسیه دومین دارنده ذخایر گازی جهان هستیم اما به لحاظ بازار فاصله زیادی با این کشور داریم، روسیه قبل از جنگ با اوکراین ۲۰ درصد بازار جهان را در اختیار داشت اما کمتر از یک درصد بازار متعلق به ایران است، اکنون ما باید در نظر داشته باشیم که هر گونه تعلل ممکن است فاصله ما را بیشتر کند کمااینکه از دست رفتن زمان در صادرات به کشورهای همسایه از جمله پاکستان سود زیادی را از کشور سلب کرد.

 

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/189507

کلیدواژه

پاکستان برای خط لوله صلح

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها