نفت / شناسه خبر: 138434 / تاریخ انتشار : 1402/10/9 14:50
|

تا پایان برنامه هشتم ۲۰ میلیارد یورو در مکران سرمایه گذاری می‌شود

معاون وزیر نفت گفت: پاکستان و افغانستان ‌و حتی با اجرای خط ریلی آسیای میانه از جمله بازارهای محصولات پتروشیمیایی منطقه مکران هستند.

نفتی ها /مرتضی شاهمیرزایی به مناسبت روز صنعت پتروشیمی و حاشیه بازدید از مجتمع های پتروشیمی مکران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال شصت و پنجمین سال آغاز عملیات اجرایی اولین طرح پتروشیمی در کشور است، اظهار داشت: تا قبل از انقلاب توسعه پتروشیمی محدود بود، گرچه در سال‌های ۱۳۳۷ تا ۱۳۵۷ تلاش‌های زیادی در این حوزه صورت گرفت اما تنها ۷ محصول در آن زمان تولید می شد و در کل از لحاظ کاتالیست، طراحی و اجرا و تجهیزات صنعت صددرصد وابسته بودیم، به لحاظ نیروی انسانی نیز اوضاع خوب نبود، درواقع هسته اصلی اداره پتروشیمی در دست خارجی‌ها بود 

وی افزود: بعد از انقلاب صنعت پتروشیمی توسط مهندسان اداره شد، از سال ۵۷ تا پایان ۱۴۰۲ شاهد بودیم که تعداد مجتمع ها به عدد ۷۵ رسیده و از ۱.۵ میلیون تن تولید و ۲ میلیون تن ظرفیت به ۹۴ میلیون‌تن رسیده و تا پایان سال از مرزی۹۵ میلیون تن عبور خواهیم کرد.

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با بیان اینکه امسال ۱۲ طرح در پتروشیمی در دستور کار است، گفت: از این تعداد NGL۳۲۰۰ از جمله طرح های زیست محیطی بوده است که عمده گازهای غرب کارون از این مسیر جمع آوری خواهد شد. متان به شبکه سراسری و C2+  به عنوان خوراک پتروشیمی مصرف می شود.

وی با اشاره به توسعه پتروشیمی در مکران گفت: مکران از جمله مناطق ماندگار پتروشیمی در جنوب شرقی ترین منطقه که ویژگی ممتازی دارد، پی ریزی شد و تا پایان برنامه هشتم به ۲۰ میلیارد یورو حجم سرمایه گذاری در این منطقه می رسیم.

شاهمیرزایی ادامه داد: فعالیتهای جانبی در شهرکهای پایین دست در مجاورت طرحهای بالادست یعنی متانول هدایت می شود و محصول نهایی پتروشیمی به بازار عرضه می شود.

وی بازچرخانی صددرصدی پساب بدون بازگشت به دریا را از جمله مختصات این شهرک عنوان کرد و افزود: انتظار می رود مکران از جمله هاب هایی باشد که برای سایر مناطق الگو شود.

معاون وزیر نفت همچنین گفت: طرح نیروگاه برق از جمله دیگر دستاوردهای این منطقه است .

وی با بیان اینکه مکران نسبت به دیگر مناطق دارنده مجتمع های پتروشیمی به بازارهای جهانی نزدیکتر است، افزود: پاکستان و افغانستان ‌و حتی با اجرای خط ریلی آسیای میانه از جمله بازارهای محصولات پتروشیمیایی این منطقه هستند.

 شاهمیرزایی بیان داشت: توقع می رود زیرساخت ریلی به سمت همسایگان شرقی تمام شود و تا در بلندمدت محصولات آزادانه به بازارهای هدف ارسال شود.

وی با بیان اینکه بزودی ۲۰ هزار نفر در منطقه مکران اشتغال پایدار و دائم خواهیم داشت، گفت: پتروشیمی بزرگ‌ترین صنعت استان سیستان و بلوچستان است و علاوه بر شغل؛ پرهیز از صادرات محصولات خام و نیمه خام را خواهیم داشت.

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با بیان اینکه الگوی توسعه صنعت پتروشیمی در مکران همتراز با منویات مقام معظم رهبری است، خاطرنشان کرد: ایجاد ارزش افزوده از محصولات خام و نیمه خام و تولید محصول نهایی از جمله مختصات تولید در این منطقه است.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/138434

کلیدواژه

منطقه مکران

شهرک پتروشیمی مکران

پتروشیمی مکران

مکران

سواحل مکران

پتروشیمی در مکران‌

مکران‌

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها