نفت / شناسه خبر: 40453 / تاریخ انتشار : 1400/1/29 07:40
|

رمزگشایی از طلسمی به نام آزادگان جنوبی/ آمارهای شیرینی که دروغ می‌گویند!

حال این سوال بزرگ مطرح است که چرا توسعه این میدان در دوره برخی وزرا به این شرکت سپرده شد و در دوره برخی دیگر از این شرکت گرفته شد تا این فاجعه ملی در آزادگان به بارآید؟

نفتی ها /علی رغم توسعه اولیه میدان آزادگان جنوبی توسط مناطق نفت خیز جنوب و سابقه درخشان این شرکت در توسعه این میدان در نهایت سالهاست آزادگان جنوبی مابین مجریان و پیمانکاران ایران و خارجی مختلف دست به دست می‌شود که نتیجه آن عدم تولید ۶۰۰ هزار بشکه ای ازاین میدان مشترک بوده تا جاییکه با وجود اذعان مسوولان نفتی مبنی بر تولید ۱۴۰ هزار بشکه ای روزانه ازاین میدان اما آمارهای موثق حکایت از تولید ۸۰ هزار بشکه ای نفت ازاین میدان دارد. به زبانی ساده تر گرفتن کار از مناطق نفت خیز جنوب و تغییر مکرر مجریان این پروژه طی ۱۱ سال گذشته تنها توانسته ۳۰ هزار بشکه به تولید این میدان پس از خروج مناطق نفت خیز جنوب از آن بیفزاید. مساله ای که حکایت از توانمندی داخلی و عدم باور آن توسط وزرای نفتی دارد که هر کدام سعی بر کشاندن شرکت‌های خارجی به میان بازی آزادگان داشته اند که تنها نتیجه آن برداشت هر چه بیشتر عراق در هر دقیقه ازاین میدان است.
این درحالی است که با احتساب نفت تولیدی از این میدان به میزان ۵۰ هزار بشکه در روز که ظرفیت تولید شده توسط مناطق نفت‌خیز است و درنظر گرفتن قیمت نفت به میزان متوسط ۵۵ دلار به ازای هر بشکه در طی مدت ۱۱ سال در حدود ۱۰ میلیارد دلار از این میدان درآمد حاصل شده که این رقم برای توسعه کامل این میدان و رسیدن این میدان به ظرفیت تولید مجاز (PGC) کفایت می‌کرد. سوال اینجاست که چه بی‌تدبیری سبب عدم تحقق این هدف بزرگ گردیده است؟
بنابراظهارات کارشناسان، اشکالات بسیار زیادی به عملکرد وزارت نفت در این میدان وارد است. از جمله تعویض مکرر پیمانکاران و دست بدست نمودن این میدان مشترک و وقت‌کشی و ایجاد فرصت برای کشور همسایه جهت توسعه و تخلیه این میدان نفتی است. این تغییرات مکرر سبب افزایش هزینه‌های توسعه میدان و بلاتکلیفی طرح توسعه در برهه‌های زمانی مختلف شده است.
یکی دیگر از مشکلات توسعه میدان آزادگان، جدا نمودن توسعه از تولید و بهره‌برداری از این میدان است که اولی به شرکت متن و دومی به شرکت اروندان سپرده شده که موجب سردرگمی و ایجاد مشکلات و اختلاف در برخی عملیات‌ها شده است. همچنین مسوولیت برخی اشکالات را نمی‌توان به صراحت برعهده شرکت توسعه‌ای یا بهره‌برداری قرار داد. دراین بین ضروریست مسوولین وزارت نفت و نهادهای نظارتی نسبت به بررسی این دغدغه که ناشی از اشتباه بزرگ جدا نمودن توسعه از تولید و بهره‌برداری است، اقدام کنند.
حال این سوال بزرگ مطرح است که علیرغم توانایی مناطق نفت‌خیز جنوب در توسعه حدود ۶۰ مخزن نفتی در جنوب و جنوب غرب کشور، همچنین سابقه درخشان این شرکت در توسعه آزادگان، چرا توسعه این میدان در دوره برخی وزرا به این شرکت سپرده شد و در دوره برخی دیگر از این شرکت گرفته شد تا این فاجعه ملی در آزادگان به بارآید؟ این سوالیست که وزاریی نظیر میرکاظمی و زنگنه باید پاسخگویی آن باشند؟/فائزه پناهی

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40453

کلیدواژه

مناطق نفت خیز جنوب

آزادگان جنوبی

میدان آزادگان جنوبی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها