نفت / شناسه خبر: 40105 / تاریخ انتشار : 1399/11/19 15:16
|

پوشش ریسک، نقطه ضعف بیمه‌ی انرژی/ دعوای قدیمی نفت و بیمه تا کی؟

اختلاف نظر نفت و بیمه بر سر پوشش ریسک‌های انرژی یکی از قدیمی ترین و جدی ترین موضوعاتی ست که بارها و بارها مورد نقدوبررسی کارشناسان قرار گرفته است...

نفتی ها /اختلاف نظر نفت و بیمه بر سر پوشش ریسک‌های انرژی یکی از  قدیمی ترین و جدی ترین موضوعاتی ست که بارها و بارها مورد نقدوبررسی کارشناسان قرار گرفته است.
حالا در حالی که تهیه پوشش‌های کامل بیمه‌ای یکی از نیاز‌های بخش نفت، گاز و پتروشیمی است اما در سال‌های اخیر باوجود تحریم‌ها و عدم امکان واگذاری ریسک‌های بزرگ به بیمه‌گران اتکایی خارجی برعهده صنعت بیمه کشور گذاشته شده است.
اگر چه بیمه‌گران معتقدند که در شرایط فعلی، صنعت بیمه توانسته به نحو مطلوب، چالش پوشش ریسک‌های بخش نفت، گاز و پتروشیمی را در سطح کشور را کنترل کند، اما در عین حال منتقدانی مانند وزیر نفت ایراداتی را به نحوه پوشش ریسک‌ها به صنعت بیمه وارد می‌کنند؛ به گونه ای  که همین چند ماه پیش که گفته بود «بیمه در ایران، شوخی است» که در همان زمان سرو صدای زیادی هم به پا شد.
همان روزها غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی همبه این انتقاد واکنش نشان داد و گفت: اگر مجموعه‌های بزرگ اقتصادی قبل از اقدام به بیمه کردن، استانداردهای لازم را رعایت کنند می توانند با نرخ و حق بیمه کمتری مجموعه خود را بیمه کنند.
اما به نظر می‌رسد نکته دیگری باشد، متخصصان می‌گویند: یکی ازنقاط ضعف صنعت بیمه که همواره مورد توجه منتقدان آن قرار می‌گیرد، عدم محاسبه صحیح ریسک بخش نفت، گاز و پتروشیمی و تعیین حق بیمه‌های نادرست و صدور بیمه‌نامه بدون ارزیابی درست تاسیسات نفتی است.هرچندکه این نقد  بازهم از سوی برخی از فعالان صنعت بیمه رد می‌شود.
با این حال، رییس شورای معاونان فنی سندیکای بیمه‌گران، معتقداست که دانش وتجربه در زمینه مدیریت ریسک دربین شرکت‌های بیمه‌ای وجود دارد، اما این دانش به صورت مهندسی شده واستانداردنبوده و اگر کارشناسان داخلی در زمینه استانداردسازی و مدلسازی فعالیت کنند مشکلات به راحتی حل می‌شود.
درمقابل برخی ازمدیران صنعت بیمه از عدم همکاری مدیران بخش نفت و انرژی گلایه‌مند هستند چراکه با وجود تاکید بیمه‌گران برای اصلاح شرایط غیر استاندارد درخواستی در بیمه نامه، توسط شرکت‌های نفتی مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد و حتی شرکت بیمه‌گر از مناقصه کنار گذاشته می‌شود.
از سویی دیگر گفته می‌شودکه در بیشتر مناقصات برگزار شده برای اخذ پوشش بیمه‌ای، سرمایه اعلامی توسط شرکت‌های نفتی با میزان سرمایه واقعی تفاوت داشته وبا وجود ارائه مشاوره‌های لازم، تلاش جدی در راستای به روز رسانی سرمایه اموال و پروژه‌ها توسط شرکت‌های نفتی صورت نگرفته نمی‌گیرد.
حتی تعدادی از شرکت‌های بزرگ نفتی کشور به دلیل اصرار بر دریافت بیمه نامه‌های غیر استاندارد مدتی است اموال خود را تحت پوشش بیمه قرار نداده‌اند در حالیکه دولت تکلیف کرده اموال و تاسیسات دولتی را بیمه کنند بنابراین نیاز است که دستگاه‌های نظارتی مربوطه به این بخش ورود کنند.
علاوه بر این یکی دیگر از انتقاداتی که به حوزه نفت در صنعت بیمه وارد است این است که بیمه‌گذاران بخش نفت و انرژی عدد حق بیمه که بالا می‌رود پرداخت نمی‌کنند،  و برخی از مدیران بخش انرژی تنها برای اینکه حسابرس به آن‌ها ایرادی نگیرد یک برگ بیمه‌نامه تهیه می‌کنند و مشکل اینجاست که حسابرسان هم تنها به پرسش این مساله که بیمه دارند یا خیر اکتفا کرده و اگر نداشته باشند گزارش می‌کنند.
حالا اما وجود افراد متخصص و مشرف به بیمه و صنعت انرژی بیش از پیش احساس می‌شود و در کنار آن لزوم ورود بیمه مرکزی به این مساله نیاز است؛ هر چند در کنار آن مدیران بخش نفت، گاز و پتروشیمی کشور هم باید شناخت کافی از صنعت بیمه و ضرورت پوشش ریسک هرچه بهتر سرمایه‌های ملی کشور داشته باشند تا بتوانند تعامل بیشتری با مدیران صنعت بیمه و استفاده از تجربه آن‌ها داشته باشند. /بیمه‌ای ها

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40105

کلیدواژه

اختلاف نظر نفت و بیمه

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها