نفت / شناسه خبر: 39149 / تاریخ انتشار : 1399/6/25 16:37
|

دشمنان دیروز و دوستان نفتی امروز/ سیاست‌های ترامپ از طریق عربستان به اوپک تحمیل می‌شود

در حالی که کشورهای عضو اوپک با اتحاد توانستند بیش از ۵۰ سال سیاست‌های نفتی آمریکا را به زانو درآورند، اما حالا خیلی چیزها تغییر کرده و آمریکا از طریق عربستان سیاست‌های خود را به اوپک تحمیل می‌کند.

نفتی ها /به نقل از رویترز، در سال ۱۹۷۳ کشورهای عرب عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت، با هم متحد شده و اقتصاد آمریکا را به زانو درآوردند.

اما حالا برخلاف ۵۰ سال پیش به نظر می‌رسد گروه اوپک در راستای سیاست‌های آمریکا قدم برمی‌دارد.

از زمان اقدام عربستان و کشورهای عرب اوپک در اعمال تحریم نفتی معروف علیه آمریکا به خاطر حمایت از رژیم صهیونیستی، تغییرات در سیاست حوزه بین‌الملل و افزایش تولید نفت آمریکا باعث شده تا رویکرد این کشورها نیز تغییر کند.

مقامات کنونی واسبق اوپک می‌گویند دو کشور ایران و ونزوئلا که از جمله جدی‌ترین دشمنان آمریکا در اوپک به شمار می‌رفتند با تحریم‌های آمریکا کمی به حاشیه رفته و عربستان هم نشان داده به جای اینکه ریسک از دست دادن حمایت آمریکا را بکند، بیشتر تمایل دارد تا در برابر آمریکا تسلیم باشد.

این مقامات بر این باورند که در حالی که اوپک ده‌ها سال در برابر فشار آمریکا برای پایین آوردن قیمت نفت مقاومت می‌کرد اما سیاست‌هایی که طی ۳ سال گذشته در پیش گرفته  نشان می‌دهد که رویکرد مقاومت محور اعضای اوپک به طور کامل تغییر کرده است.

این سازمان در ۱۴ سپتامبر ۱۹۶۰ با هدف مقابله با ۷ شرکت بزرگ نفتی انگلیسی و آمریکایی تاسیس شد. اما از زمان روی کار آمدن ترامپ از سال ۲۰۱۷ بارها در برابر فشار آمریکا برای بالا بردن تولید و پایین آوردن قیمت سر خم کرده است.

ترامپ بارها اعلام کرده که به دنبال پایین آوردن قیمت حامل‌های انرژی در راستای کمک به مردم آمریکاست.

منابع آگاه همچنین گفته‌اند که حتی زمانی که در ابتدای سال جاری قیمت نفت به حدی کاهش یافت که به ضرر شرکت‌های نفتی آمریکا شد اوپک به سرعت و با تهدید آمریکا نسبت به کاهش حمایت نظامی از ریاض توافقی را برای پایین آوردن عرضه و بالا بردن قیمت انجام داد.

شکیب خلیل وزیر نفت سابق الجزایر و دبیر کل اوپک بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ می‌گوید ترامپ از طریق عربستان آنچه که درباره قیمت نفت تمایل دارد را ابراز کرده و البته خواسته‌های وی انجام می‌شود. بنابراین در واقعیت اوپک تغییر کرده است.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/39149

کلیدواژه

کشورهای عرب عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت

نفت اوپک

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها