نفت / شناسه خبر: 39082 / تاریخ انتشار : 1399/6/18 07:58
|

عکس و فیلم/ اختلاف کارگری در پتروشیمی بندرامام به اعتصاب کشید / پاسخ جالب مدیرعامل به نماینده کارگران:روزنامه قدیمی نخوانید!

یک جنجال کارگری در پتروشیمی بندرامام این روزها به دلیل عدم توانمندی مسوولان این مجتمع در مدیریت نیروی انسانی، نگرانی‌هایی را ناشی از پیامدهای اجتماعی ناگوار احتمالی در ماهشهر افزون ساخته است.

نفتی ها /یک جنجال کارگری در پتروشیمی بندرامام این روزها به دلیل عدم توانمندی مسوولان این مجتمع در مدیریت نیروی انسانی، نگرانی‌هایی را ناشی از پیامدهای اجتماعی ناگوار احتمالی در ماهشهر افزون ساخته است.
اگرچه دراین گزارش سعی بر دفاع یک طرفه از کارگران مطرح نیست اما، از این منظر که مسوولان پتروشیمی بندرامام پس از گذشت ۸ ماه از شروع اعتراضات کارگری تاکنون این مشکل را نتوانسته اند حل کنند جای سوال دارد. 

این مشکل اما تا جایی پیش رفته که  کار به اعتصاب آن‌هم در منطقه استراتژیکی چون ماهشهر کشیده شده است، ازهمین رو میتوان مدیران این مجتمع را ناتوان در مدیریت نیروی انسانی، دانست اما نکته اینجاست این ناکارآمدی  می‌تواند عواقب ناخوشایندی برای منطقه استراتژیکی چون ماهشهر آنهم در شرایطی که هم اکنون اعتصاب نیروهای شهرداری در مقابل فرمانداری این منطقه برقراراست، و هر روز شاهد اعتصابات مختلف کارگری است، رقم زند!که دراینصورت به اذعان بسیاری از کارشناسان، دود این اتفاق تنها به چشمان مدیران هلدینگ خلیج فارس و مدیران ناتوان زیرمجموعه  آن در اداره نیروی انسانی نخواهد رفت بلکه یک منطقه استراتژیک اقتصادی را تحت الشعاع قرار خواهد داد.


براساس این گزارش، از بهمن ماه سال گذشته با جدی شدن انتقال بیش از ۳۰۰ کارگر بخش خدمات اجتماعی خوارزمی به شرکت عملیات غیرصنعتی ماهشهر و مخالفت این کارگران با این امر موضوع در قالب  نامه‌های مختلف به تمامی نهادهای اداری و رسمی ماهشهر کشانده شده و کارگران سعی داشته اند تا مسوولان پتروشیمی بندرامام را نسبت به انتقال این تعداد کارگر که به گفته نمایندگانشان ۱۲۰ نفر از این تعداد در آستانه بازنشستگی قرار گرفته اند، منصرف کنند. اما دراین میان علی رغم مذاکرات صورت گرفته هنوز هم این اختلاف لاینحل باقی مانده و همین امر در نهایت منجر به اعتصاب این کارگران طی ۲ روز گذشته گردیده که به گفته نماینده این کارگران احتمالا این اعتصاب به دلیل عدم حضور نماینده‌ای از سوی مسوولان بندرامام و هلدینگ خلیج فارس و بی‌پاسخ ماندن گلایه هایشان طی چند روز آینده پس از پایان اعتصاب کارگران شهرداری اینبار در مقابل فرمانداری ادامه داشته باشد.
بنابراظهارات سید علی اکبر حسینی یکی از نماینده‌های حقوقی کارگران خدمات اجتماعی مجتمع پتروشیمی بندرامام، طی ۸ ماه گذشته همواره مدیران منابع انسانی و روابط عمومی پتروشیمی بندرامام با این کارگران جلسات بی نتیجه ای را برگزار کرده بودند و تمام این مدت کارگران امیدوار به حل این مشکل حداقل با ضمانت محکم هلدینگ جهت انتقال به شرکت عملیات غیرصنعتی ماهشهر بوده اند. اما پس از گذشت این مدت در نهایت رستمی مدیرعامل پتروشیمی بندرامام اواخر چند روز پیش همزمان با ساعت حضور قالیباف در ماهشهر تصمیم به برگزاری جلسه ای با نمایندگان کارگران جهت حل این موضع می‌گیرد.
به اذعان حسینی، این نشست چند ساعته باعث افزایش دلخوری‌های کارگران می‌شود و همین امر موجبات اعتصاب آنان و لبریز شدن صبرشان را فراهم می‌کند.
بنابر اظهارات این نماینده کارگری خدمات اجتماعی پتروشیمی بندرامام، ۲ نکته تاکیدی رستمی در این نشست باعث دلخوری شدید نمایندگان کارگری و درنهایت کارگران شده است. مدیرعامل پتروشیمی بندرامام به نقل از حسینی نماینده کارگری حاضر در جلسه، بر این نکته تاکید می‌کند که نیازی به برگزاری جلسه با کارگران نداشته و می‌توانسته بدون گذاشتن وقت برای تشکیل چنین جلسه ای با پیمانکاران بر سر انتقال کارگران به توافق برسد. رستمی به اذعان این نماینده کارگری تاکید کرده که وقتی که وی برای نشست با کارگران خدمات اجتماعی گذاشته باید بر حل مشکلات فنی و اقتصادی تولید و فروش محصول صرف گردد.

دراین بین این نماینده کارگری پاسخ خود به رستمی در این نشست را اینگونه شرح می‌دهد:" ما انقلاب کردیم تا اقتصاد در خدمت ضعفای جامعه باشد اما ظاهرا اینطور که شما می‌گویید اینجا ضعفا فدای اقتصاد شده اند!"اما پاسخ مدیرعامل پتروشیمی بندرامام به این نماینده کارگری البته به اذعان وی در گفت وگو با "نفتی‌ها" که البته فایل صوتی آن در دفتر ما محفوظ  است جالب تر است. چراکه حسینی تاکید دارد رستمی به این جواب چنین پاسخ می‌دهد": شما روزنامه قدیمی زیاد می‌خوانید." نکته قابل تامل در این نشست روایت شده از سوی نماینده کارگران، نیروی انسانی خدمات اجتماعی این مجتمع به این دلیل ازاین اظهارات ناراحت شده اند که  تعداد زیای از آنان در روزهای ابتدایی تاسیس پتروشیمی بندرامام تا کنون در این مجتمع حضور داشته اند و شاهد بزرگ شدن این فرزند برومند اقتصاد بوده اند و در آستانه بازنشستگی قرار گرفته اند اما یک مدیرعامل کم سابقه در پتروشیمی بندرامام و البته یک پیمانکار یکساله به راحتی در مورد سرنوشت ما تصمیم می‌گیرند و اگر با ما جلسه ای برگزار کنند تنها به لطف خود نسبت می‌دهند! حسینی از گلایه کارگران و دغدغه آنان گفت و از خواسته خودشان! بنابر خواسته این کارگران، یا هلدینگ خلیج فارس می‌بایست رفتن انان با شرایط فعلی در بندرامام را در شرکت عملیات غیرصنعتی ماهشهر تا پایان دوره خدمتشان تضمین کند و درعین حال اطمینان خاطر مکتوبی ایجاد گردد که کارگران پروژه ای انان نیز اخراج نخواهند شد یا راهکاری ساده تر آنکه از تعداد ۲۸۰ نفر انان ۱۲۰ نفر با سابقه بالای ۲۰ سال در آستانه بازنشستگی قرار دارند که مدیران پتروشیمی بندر امام می‌توانند بستر بازنشستگی آنان را فراهم و مابقی کارگران را که شامل ۴۰ درصد این تعداد هستند را در این پتروشیمی و در بخش‌های مختلف جذب کنند.

این درحالی است که حسینی تاکید دارد این پیشنهاد  از سوی رستمی دراین نشست رد شده و دلیل مدیرعامل پتروشیمی بندرامام برای رد این درخواست این بوده که وی سعی دارد با واگذاری بخش خدمات تمرکز بیشتری بر درآمدزایی و بخش تولید این مجتمع داشته باشد بنابراین همه  این افراد باید به شرکت عملیات غیرصنعتی ماهشهر کوچ کنند!
ازسویی دیگر ظاهرا این کارگران طی ۲ روز اعتصاب و پیگیری‌های پی درپی با مسوولان منطقه ای، ظاهرا دفتر نماینده ماهشهر در مجلس به این کارگران تاکید کرده مذاکرات در این خصوص با ربیعی مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس صورت گرفته و این مدیرعامل تکیه زده بر صندلی تصمیم گیری هلدینگ، خاطرنشان ساخته در انتقال این کارگران هیچ گونه مشکلی وجود ندارد. با اینحال ظاهرا آغاجری از مدیرعامل هلدینگ خواسته تا با ارائه تضمینی محکم رفتن بدون مشکل این کارگران به شرکت عملیات غیرصنعتی ماهشهر  را تضمین کند تا این مشکل حل و فصل گردد. دراین بین نتیجه تمام این وعده‌ها و مذاکرات، اعتصاب بی نتیجه کارگران خدمات اجتماعی در ۲  روز گذشته بوده است.که باید دید بالاخره مدیران هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی بندرامام چگونه قرار است این مشکل را مرتفع نمایند!
دراین بین "نفتی‌ها" خاطرنشان می‌سازد دراین گزارش سعی دفاع یک جانبه از کارگران را نداشته و ازاین رو نگاه مسوولان پتروشیمی بندرامام را ناتوان می‌خواند که این مدیران تا کنون پس از گذشت ۸ ماه هنوز نتوانسته اند این مشکل را مرتفع کنند و روز به روز بر بحران افزوده می‌شود. به نظر می‌رسد ناتوانی مدیران پتروشیمی بندرامام طی ۸ ماه گذشته دلیلی باشد تا مدیران هلدینگ خلیج فارس به دنبال انتخاب نماینده ای توانمند در مذاکره با این کارگران باشند تا این مشکل هر چه زودتر با توافق طرفین برطرف گردد. برهمین اساس "نفتی‌ها" برای انتشار دلایل مدیران هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی بندرامام در خصوص دلایل این ناتوانی موجود اعلام آمادگی می‌نماید.
برای خواندن جزئیات بیشتر این اختلاف کارگری در پتروشیمی بندرامام اینجا کلیک کنید.

 

 
 
 

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/39082

کلیدواژه

پتروشیمی بندرامام

شرکت عملیات غیرصنعتی ماهشهر

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها