نفت / شناسه خبر: 39071 / تاریخ انتشار : 1399/6/17 08:12
|

آقایون نفتی لطفا تصویر، صدا و حرکت!

مدیران قدیمی این روزها سکوت را به تصویر و صدا ترجیح داده اند. دراین میان تنها عایدی نفت ازاین سکوت مرگبار، خاموشی دردناک صنعتی است که قرار بود گرمابخش اقتصاد کشورباشد!

نفتی ها /آذر جزایری- مدیران قدیمی نفت آنانکه با نفت بزرگ شده اند و به نوعی فرزندان بزرگ شده این صنعت محسوب می‌شوند این روزها سکوت را به تصویر و صدا ترجیح داده اند. دراین میان تنها عایدی نفت ازاین سکوت مرگبار، خاموشی دردناک صنعتی است که قرار بود گرمابخش اقتصاد کشورباشد!
شاید مقصر اصلی سکوت امروز قدیمی‌های نفت حتی آنانکه دیگر در نفت سمتی ندارند و در زمان بازنشستگی خود به سر می‌برند روش تربیت نیروی انسانی نفت طی دورهای گذشته باشد. روشی که به نیروی انسانی نفت از ابتدای استخدام می‌آموزد که نظر کارشناسی خود را اگر خلاف نظر مدیریت بالادستشان است پنهان و صورتشان را با سیلی سرخ نگه دارند!
یا شاید هم آنقدر گفته اند که گوش شنوایی نبوده و سکوت را ترجیح داده اند. البته دراین میان نباید اختلاف‌های موجود میان بزرگان و قدیمی‌های نفت را نادیده گرفت که گاهی انتقاد سازنده را به بیراهه می‌برد و کلام را نا تمام می‌گذارد.
شایدها، برای این اتفاق مرگبار نفت بسیار است اما تنها نگرانی ناشی از این اتفاق‌ها را شاید بتوان در این روزها جستجو کرد!
روزهائی که باید آن را روزهای پساانتخابات نامگذاری کرد. این روزها هستند افرادی که بیرون از نفت در تلاشند تا برای آینده این صنعت تصمیم بگیرند. در برخی از مواقع پا فراتر گذاشته شده و حتی نام کاندیدای مدیریت وزارت نفت نیز بر سر زبان‌ها افتاده است. هر چند که پیش بینی آینده صنعت نفت در شرایطی که این صنعت هیچ استراتژی مشخص و تدوین شده ای ندارد روزنه ای از امید نسبت به آینده مرده‌ای را ترسیم می‌کند که قراراست با معجزه ای زنده شود اما دراین بین یک چیز نگران کننده است و آن طرح شدن نام افرادی است که در دولت احمدی نژاد پست‌های مدیریتی در نفت را تجربه کرده اند و یا کارشناسان نفتی بوده اند که در دولت نهم و دهم در روزهای آغاز قحطی رجال در نفت، پا گرفته اند. اما دراین میان هیچ نامی از مدیران قدیمی و وفادار نفت برده نمی‌شود و خود این افراد نیز گوشه نشینی را بر حضور در میدان ترجیح داده اند. ازسویی دیگر عدم توافق بزرگان نفت بر سر یک مدیر از جنس نفت بر صحنه بازیگری وزارت نفت دولت آینده، باعث شده تا دیگر مدیران به نسبت کم تجربه نفت و حتی فرزندان ناتنی این صنعت به فکر ریاست و جمع کردن عده ای به دور خود شوند تا بگویند نفت در آینده نه چندان دور احتمال دارد در دستان مدیریتی آنان قرار بگیرد. اما واقعا چرا مدیران قدیمی نفت یکبار از خود نمی‌پرسند که چرا یک فرد با سابقه کوتاه فعالیت دراین صنعت و یا کارشناس پایه متوسط قدرت یافته اخیر به فکر ریاست بر سر فرزندی هستند که آنان بزرگش کرده اند!
شاید امروز بهترین زمانی است که مدیران قدیمی صنعت نفت باید به فکر اجماع نظر باشند تا دیگر اجازه ورود فرزند ناتنی و ناخلف را به حوزه ریاست نفت ندهند. درهمین زمینه شاید بد نباشد بزرگان این صنعت در اولین قدم به دور از هر نگاه سیاسی به یاری مجلس نشینان کمیسیون انرژی بشتابند و تلاش بدارند تا بهارستانی‌ها را نسبت به اوضاع مرگبار این صنعت آگاه کنند. ضمن آنکه این نمایندگان نیاز به شناخت تخصصی تر این صنعت دارند؛ بنابراین مدت زمان باقی مانده به آغاز دولت سیزدهم بهترین فرصت برای آموزش نمایندگانی است که قراراست به وزیر نفت دولت سیزدهم رای آری یا نه دهند. دراینصورت سوالات و انتظارات از وزیر پیشنهادی دولت آینده بیشتر خواهد بود و خواسته‌های فنی بسیار!
برهمین اساس شاید بد نباشد مدیران قدیمی نفت سکوت را بشکنند و به فکر ارائه نظرات کارشناسی و فنی خود در تمام حوزه های این صنعت باشند. اما قطعا این تحلیل‌ها می‌بایست به دور از هر نگاه سیاسی و تنها در راستای بازگرداندن نفت از مرگ باشد! اینکه دولت یازدهم و دوازدهم با نفت چه کرده همانند روزهائی که از عملکرد دولت احمدی نژاد در نفت انتقادهای بسیار طرح می‌شد به فراموشی سپرده می‌شود. بنابراین انتقاد کردن از عملکرد دولت روحانی در نفت دردی ازاین صنعت دوا نخواهد کرد اما قطعا ارائه راهکارهای کارشناسی  و درمانی مدیران قدیمی نفت در هر بخش و زمینه ای از این صنعت حتی در تخصصی ترین بخش‌ها نیز می‌تواند چاره ساز آینده باشد.
پس مدیران قدیمی نفت لطفا تصویر، صدا و حرکت!

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/39071

کلیدواژه

مدیران قدیمی نفت

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها