نفت / شناسه خبر: 38982 / تاریخ انتشار : 1399/6/3 08:03
|

افشای یک جنجال کارگری در پتروشیمی بندرامام/انتقال اجباری کارگران راهکار جدید هلدینگ خلیج فارس!+ تصویر مستندات

هلدینگ خلیج فارس اینبار با گرفتن یک تصمیم به ظاهر کارشناسی در بخش نیروی انسانی یکی از شرکت‌های زیرمجموعه خود قدم در راهی گذاشته که به اذعان برخی از فعالان کارگری...

نفتی ها /هلدینگ خلیج فارس اینبار با گرفتن یک تصمیم  به ظاهر کارشناسی در بخش نیروی انسانی یکی از شرکت‌های زیرمجموعه خود قدم در راهی گذاشته که به اذعان برخی از فعالان کارگری، در صورت پافشاری بر آن، می‌تواند عواقب سیاسی و اجتماعی بسیار ناخوشایندی را به همراه داشته باشد.
سال ۱۳۹۷ تنها چند ماه پس از روی کارآمدن مدیرعامل جدید شرکت پتروشیمی بندرامام، یک ابلاغیه باعث ایجاد ناآرامی در میان کارگران خدمات اجتماعی زیرمجموعه این شرکت می‌شود. ابلاغیه ای با این مضمون که قراراست مجموعه های خدمات اجتماعی پتروشیمی بندرامام با این مجموعه خداحافظی کنند و ادامه فعالیت آنان به دیگری واگذار گردد. درعین حال تاکید می‌شود این مجموعه‌های خدماتی به طور کامل از جمله به همراه نیروی انسانی فعال در این مکان‌ها واگذار می‌گردند. در نهایت شرکت عملیات غیرصنعتی ماهشهر به عنوان گزینه اصلی بندرامام برای واگذاری املاک در نظر گرفته می‌شود. برهمین اساس رستمی طی یک نامه ای به ربیعی به علت این نحوه واگذاری اشاره و در بخشی از این نامه عینا تاکید می‌کند که بخشی از این املاک به دلیل ارزش بالای بهای معاملاتی و همچنین اشتغال نیروی انسانی قابل توجه در بخش‌های مختلف امکان واگذاری آن به اشخاص حقیقی و حقوقی میسر نشده و برهمین اساس شرکت عملیات غیرصنعتی ماهشهر گزینه اول بندرامام جهت واگذاری املاک مورد نظر تعیین می‌گردد.
اما زمانی این مساله نگران کننده شد که فعالان کارگری برخی از این شرکت‌ها از انتقال اجباری برخی از کارکنان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه منحل شده به شرکت عملیات غیرصنعتی ماهشهر پرده برداشتند.
شرکتی که به اذعان نمایندگان کارگران خدمات اجتماعی پتروشیمی بندرامام، باید آن را در آستانه ورشکستگی دانست.
براساس این گزارش، از بهمن ماه سال گذشته با جدی شدن انتقال بیش از ۳۰۰ کارگر بخش خدمات اجتماعی خوارزمی به شرکت عملیات غیرصنعتی ماهشهر و مخالفت این کارگران با این امر موضوع در قالب  نامه‌های مختلف به تمامی نهادهای اداری و رسمی ماهشهر کشانده شده و کارگران سعی داشته اند تا مسوولان پتروشیمی بندرامام را نسبت به انتقال این تعداد کارگر که به گفته نمایندگانشان ۱۲۰ نفراز این تعداد در آستانه بازنشستگی قرار گرفته اند، منصرف کنند. اما دراین میان علی رغم مذاکرات صورت گرفته البته تنها با نماینده نیروی انسانی و روابط عمومی پتروشیمی بندرامام و برگزاری حداقل ۲ جلسه در فرمانداری ماهشهر هنوز راه به جایی نبرده و ظاهرا به زودی باید این کارگران به اجبار به شرکتی کوچ کنند که به اذعان یکی از نمایندگان کارگری این پتروشیمی، سابقه بسیار نامناسبی را در میان کارگران منطقه به نام خود ثبت کرده است.
 اما در این میان پتروشیمی بندرامام و البته در نهایت هلدینگ خلیج فارس یک پیشنهاد به ظاهر جذاب نیز برای کارگرانی که قراراست به اجبار به شرکت عملیات غیرصنعتی کوچ کنند داشته و آن هم به گفته سید علی اکبر حسینی یکی از نماینده‌های حقوقی کارگران خدمات اجتماعی مجتمع پتروشیمی بندرامام، تضمین پرداخت حقوق آنان طی سال اول انتقال به این شرکت بوده تا کارگران نسبت به دریافت حقوق خود و تاخیر ناشی از حقوق‌های معوق کارکنان شرکت عملیات غیرصنعتی نگران نباشند. اما دراین بین حسینی در گفت وگو با "نفتی‌ها" از مخالفت کارگران با این پیشنهاد سخن می‌گوید و متذکر می‌شود که هلدینگ تنها پرداخت حقوق سال اول را تضمین می‌کند اما سابقه کار آنان دراین شرکت قطعا به یکسال ختم نخواهد شد و ضمانتی در خصوص سال‌های آتی وجود ندارد.
در نهایت اواخر سال گذشته خبر انتقال حدود ۳۰۰ نفر از کارکنان خدمات اجتماعی به شرکت عملیات غیرصنعتی قوت می‌گیرد و کارگران با این امر به مخالفت می‌پردازند. بنابر نامه‌های ارسالی نمایندگان کارگران خدمات اجتماعی پتروشیمی بندرامام به مقامات استانی و کشوری، از دی ماه گذشته با جدی تر شدن انتقال اجباری این کارگران به شرکت عملیات غیرصنعتی ماهشهر نامه نگاری‌ها آغاز شده و از آنزمان تا کنون علی رغم افزایش روز افزون گلایه‌ها اما مدیرعامل بندرامام پشت میز مذاکره با این کارگران ننشسته و طی ۲ جلسه برگزار شده دراین مجتمع تنها مدیر روابط عمومی و نیروی انسانی این مجموعه در میان کارگران حاضر شده اند و البته هیچکدام از موضع خود پایین نیامده اند. ازسویی دیگر برگزاری جلسات کارگری در فرمانداری نیز کمکی به حل این موضوع نکرده تا جاییکه یکی از نمایندگان کارگری در گفت وگو با "نفتیها" از تصمیم این جمع ۳۰۰ نفری برای اعتصاب خبرداد و درعین حال متذکر شد مسوولان فرمانداری پس از آنکه مطلع شده اند که امروز این کارگران تصمیم به اعتصاب دارند بازهم با برگزاری جلسه ای دیگر در روز جاری و دعوت نماینده هلدینگ در این جلسه سعی بر حل موضوع دارند. حسینی در عین حال تاکید دارد کارگران به هیچ عنوان از موضع خود پایین نخواهند آمد و انتقال به شرکت عملیات غیرصنعتی ماهشهر را به هیچ عنوان قبول نخواهند کرد. وی درعین حال نسبت به عواقب ناخوشایند اجتماعی و سیاسی این اقدام هلدینگ خلیج فارس در ماهشهر که به نوعی ۳۰۰ کارگر و ۲ هزار خانوار ماهشهری را تحت شعاع قرار خواهد داد ابراز نگرانی کرد و تاکید داشت: نگرانی‌ها زمانی تشدید می‌شود که دراین اقدام قراراست ۵۰ تا ۶۰ تن از نیروهای ستادی و پروژه ای فعال دراین مجتمع نیز که طی سال‌های گذشته استخدام شده اند تعدیل گردند در حالیکه سابقه نیروهای پروژه ای این مجتمع بیش از شش سال تخمین زده می‌شود. بنابر اظهارات نمایندگان کارگران در نامه های مختلف ارسالی به مقامات استانی و کشوری، عواقب این اقدام هلدینگ خلیج فارس ابعاد گسترده تری نسبت به خانواده یک صنعت دارد و کل یک شهر و استان و البته کشور را در برمی‌گیرد. به گفته یکی از همین نماینده‌ها، پیشنهاداتی ازسوی این نمایندگان روی میز مجتمع پتروشیمی قرار گرفته که با هیچ کدام موافقت نگردیده است. بنابراظهارات حسینی از تعداد انتقالی‌های مد نظر ۱۲۰ نفر سابقه ای بالای ۲۵ سال دارند که پیشنهاد داده اند همکاری جهت سرعت بخشیدن به  بازنشستگی این افراد صورت بگیرد و مابقی افراد به فازهای مختلف پتروشیمی بندرامام منتقل گردند.
حال یک موضوع کامل روشن است. اینکه این کارگران به هیچ عنوان حاضر به ترک پتروشیمی بندرامام نیستند و ازسویی دیگر هلدینگیها به شدت در پی تحقق چنین تصمیمی هستند. دراین بین یک موضوع اساسی ازسوی مسوولان هلدینگ خلیج فارس نادیده انگاشته شده و آنهم عواقب بسیار ناخوشایند سیاسی و اجتماعی انتقال اجباری ۳۰۰ کارگر ماهشهرنشین است. ۳۰۰ کارگری که یک خانواده ۲ هزار نفری را در ماهشهر تشکیل داده اند که تلخ کامی آنان می‌تواند نگران کننده تلقی گردد. دراین بین یک سوال همچنان به قوت خود باقی است که چگونه مقامات هلدینگ و در راس آن مدیرعامل مجتمع پتروشیمی بندرامام علی رغم فریادهای بلند کارگران طی ۸ ماه گذشته و عواقب روشن ادامه این گلایه‌های کارگری سعی بر تشکیل جلسه و شنیدن مستقیم دغدغه های آنان را نداشته اند؟ چرا تا کنون مدیرعامل پتروشیمی بندر امام علی رغم برگزاری ۲ جلسه طی این مدت توسط مدیرانش با این افراد حاضر به ملاقات حضوری حداقل با نمایندگان این کارگران نشده و دغدغه امنیتی و اجتماعی حاکم بر منطقه را جدی نگرفته است؟ در شرایط فعلی به نظر می‌رسد این وضعیت فراتر از آنکه حق با چه مجموعه و یا چه افرادی است و یا اینکه چه کسی اشتباه کرده است موضوعی اجتماعی و سیاسی تلقی می‌گردد که تصمیم گیری دراین خصوص را از اختیار مدیران هلدینگ خارج می‌کند تا جاییکه به نظر می‌رسد اینبار نهادهای اجتماعی و سیاسی حاکم بر منطقه باید اختیار عمل را در دست بگیرند. چراکه به نظر می‌رسد عدم مدیریت درست هلدینگ خلیج فارس در اجرای یک تصمیم، اینبار می‌تواند همانند یک بمب ساعتی در یک منطقه استراتژیک عمل نماید!

 
 
 
 
 



پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.
 
 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/38982

کلیدواژه

هلدینگ خلیج فارس

پتروشیمی بندرامام

فعالان کارگری

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها