نفت / شناسه خبر: 38680 / تاریخ انتشار : 1399/4/17 12:39
|

ماجرای وضعیت اپراتورهای قراردادکارمعین پست‌های فشار قوی/ توانیر دستور وزیر را نادیده گرفت؟

با وجود کسب تمام مجوزهای لازم جهت تبدیل وضعیت اپراتورهای قراردادکارمعین پست‌های فشار قوی برق کشور و همچنین وجود چارت خالی جهت استفاده افراد مذکور...

نفتی ها /با وجود کسب تمام مجوزهای لازم جهت تبدیل وضعیت اپراتورهای قراردادکارمعین پست‌های فشار قوی برق کشور و همچنین وجود چارت خالی جهت استفاده افراد مذکور، کماکان شرکت توانیر از تبدیل وضعیت اپراتور با عناوین مختلف سر باز می‌زند.

مسئله تبدیل وضعیت اپراتورهای برق فشار قوی، مدت‌هاست که به عنوان مطالبه مطرح می‌شود. در حقیقت ماجرای تعیین وضعیت شغلی اپراتورهای فشار قوی به سال ۸۹ باز می‌گردد. زمانی که در راستای خصوصی‌سازی‌های انجام شده در سال ۸۹، فعالیت اپراتورهای پست فشار قوی کشور، از حالت شرکتی به قراردادهای کار معین تبدیل شد. بر مبنای قرارداد کار معین، اپراتورهای برق فشار قوی کشور دارای شناسه کارمندی بوده و تبصره ماده ۳۲ قانون خدمات کشوری برای فعالیت‌ها جاری است.

*برخورد متناقض وزارت نیرو در قبال اپراتورهای برق فشار قوی

بر اساس گفته‌های اپراتورها، در شرایطی که فعالیت اپراتورهای بهره‌برداری از پست فشار قوی در سال ۹۲ مطابق قرارداد کار معین صورت می‌پذیرفت، در سال ۹۲، شرکت توانیر اقدام به جذب نیرو اپراتور برق فشار قوی به صورت پیمانی و رسمی کرد و بیش از ۱ هزار نفر در این بازه زمانی جذب بدنه بهره‌برداری از پست فشار قوی کشور شد. این اقدام شرکت توانیر به سبب اختلاف میان وضعیت قرارداد اپراتورهای سابق و اپراتورهای جذب شده، منجر به اعتراض گسترده اپراتورهای فعال در این حوزه شد تا جاییکه شاهد برگزاری تجمعاتی در مقابل نهاد ریاست جمهوری و شرکت توانیر بودیم.

در همین راستا یکی از اپراتورهای پیگیر سوژه مطرح شده در گفتگو با خبرگزاری فارس، ضمن بیان دلایل اعتراض صورت گرفته در سال ۹۲، گفت: « در حالیکه مسئولان وزارت نیرو و شرکت توانیر، فعالیت بهره‌برداری از پست‌های فشار قوی را فعالیت حجمی تلقی کرده و امکان اخذ مجوز استخدامی را برای آن میسر نمی‌دانستند؛ چگونه شرایط برای استخدام رسمی و پیمانی بیش از ۱ هزار نفر را در این سمت فراهم آوردند؟ »

پس از پیگیری‌های انجام شده توسط اپراتورها، مطابق بررسی‌های صورت گرفته توسط سازمان امور استخدامی، فعالیت بهره‌برداری از پست فشار قوی، جزء فعالیت‌های حاکمیتی تلقی شد و امکان تبدیل وضعیت از حالت قرارداد کار معین به قرارداد رسمی و پیمانی مهیا شد.

*اجرا نشدن دستور وزیر سابق نیرو مبنی بر تغییر وضعیت اپراتورها

مطالبه اپراتورها مبنی بر مهیا شدن شرایط تبدیل وضعیت از قرارداد کار معین به قرارداد رسمی و پیمانی، سرانجام با دستور وزیر سابق نیرو با تعیین ضرب‌العجل ۳ماهه همراه شد. در همین ارتباط، یکی دیگر از اپراتورهای حاضر در پرونده مطرح شده، با اشاره به دست‌های پشت پرده حاضر در این موضوع، تصریح کرد:« برخلاف دستور وزیر سابق نیرو، فرمان جذب اپراتورهای فشار قوی اجرا نشد و استخدام ما به بن بست رسید.»

این اپراتور فعال در صنعت برق فشار قوی کشور ضمن بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ هزار نفر چارت خالی در وزارت نیرو موجود است. گفت:« درخواست جذب اپراتورهای برق فشار قوی به بهانه نداشتن چارت خالی توسط مسئولین رد می‌شود، در حالیکه نزدیک به ۱.۵ برابر تعداد اپراتورهای متقاضی تبدیل وضعیت، موقعیت خالی در چارت کاری وزارت نیرو وجود دارد.»

وی، با اشاره به استخدام ۱.۲ هزار اپراتور از ۸هزار اپراتور متقاضی در سال ۹۸ بر مبنای سابقه کار، گفت:« پیگیری برای استخدام سایر اپراتورهای متقاضی با وجود مجوز بالاترین نهاد استخدامی در کشور، با کارشکنی مسئولان شرکت توانیر مواجه شده است. »

 

لازم به تاکید است تجمعات اپراتورهای برق فشار قوی در روزهای گذشته نیز مقابل ساختمان‌های برق منطقه‌ای ادامه داشته و حاضرین در تجمعات با ابراز نگرانی از نحوه برخورد مسئولان شرکت توانیر، به مطرح کردن مطالبات خود پرداخته‌اند.

 

/فارس

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/38680

کلیدواژه

برخورد متناقض وزارت نیرو

اپراتورهای برق فشار قوی

توانیر دستور وزیر

قراردادکارمعین پست‌های فشار قوی برق

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها