نفت / شناسه خبر: 38583 / تاریخ انتشار : 1399/4/7 09:42
|

سخنرانی وزیر نفت در جلسات باشگاه نفت و نیرو رانت اطلاعاتی ایجاد نمی‌کند

روابط عمومی وزارت نفت در واکنش به گزارش خبرگزاری فارس درباره باشگاه نفت و نیرو توضیحاتی را ارائه کرد.

نفتی ها /روابط عمومی وزارت نفت در واکنش به مصاحبه خبرگزاری فارس با جلیل سالاری قائم مقام اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با عنوان «رانت اطلاعاتی باشگاه نفت و نیرو از اقدامات محرمانه وزارت نفت/ لزوم ورود نهادهای نظارتی به پرونده کلونی‌های نفتی» توضیحاتی را ارائه کرد. متن  این جوابیه به شرح زیر است:

۱-در این مصاحبه تلاش شده است ماهیت تاسیس باشگاه اندیشه‌ورزان نفت و نیرو را به آغاز کار دولت یازدهم نسبت داده شود. این وزارتخانه صریحا تاکید می‌کند که وزارت نفت از آغاز به کار دولت باز هم نه از تاسیس و نه از انحلال هیچ مجموعه‌ای خارج از این وزارتخانه حمایت یا ممانعت نداشته است. بررسی ساده‌ای درباره تاسیس و آغاز به کار باشگاه نفت و نیرو نشان می‌دهد این موسسه در سال ۹۱ ثبت و تاسیس شده است.

با این حال چنانچه زمان تاسیس مجموعه‌های مشابه پس از آغار به کار دولت یازدهم و مقارن با آغاز وزارت آقای زنگنه در نفت باشد این مایه افتخار است چرا که نشان می‌دهد با تغییر مدیریت کلان قوه مجریه و وزارت نفت، امید پژوهشگران و اهل علم به تاثیرگذاری بر توسعه ملی فزونی یافته و فضای باز اندیشه برای کسانی که قصد فعالیت در این زمینه را داشتند گشوده شده است.

۲- تاکید آقای سالاری بر اینکه باشگاه نفت و نیرو با روی کار آمدن مهندس بیژن زنگنه در وزارت نفت درسال ۹۲ تشکیل شده محور مرکزی همه این گفت و گو و ملاط نتیجه‌گیری‌ها و اتهام‌زنی‌های بعدی ایشان است، به نظر می‌رسد ایشان بدون تحقیق درباره زمان تاسیس مجموعه مورد نظر، صرفا برای تئوری توطئه هر چه برخلاف آرا و نظرات خود و همفکرانشان باشد را مساله‌دار می‌بیند، در این مورد اخیر نیز همان مسیر را در پیش گرفته‌اند، در حالی که اسناد رسمی نشان‌دهنده ثبت آن موسسه یکسال قبل از آغاز دولت یازدهم است. با استناد به همین اشتباه محوری می‌توان همه نظرات ادعا شده در این گفت و گو را فاقد استناد دانست اما وزارت نفت با تاکید بر ضرورت تنویر افکار عمومی ، به ادعاهای بی‌‌اساس مطرح شده نیز در ادامه پاسخ می دهد.

۳- ادعا کرده اند که «اعضای هیئت امنا و شورای عالی این مجموعه همه از مدیران سان وزارت نفت هستند که در حال حاضر کار تجاری می کنند، البته بهتر بود ایشان توضیح می‌دادند که با این مساله منع قانونی یا شرعی ایجاد می‌کند؟  آیا انتظار دارند هر کسی که در وزارت نفت بازنشسته شد بقیه عمر را در کنج عزلت بگذراند؟ شاید انتظار دارند مدیر و کارشناس باتجربه‌ای که عمری در صنعت نفت خدمت کرده، بعد از بازنشستگی راهی کار در شرکت‌ها و کمپانی‌های خارجی شود؟

واقعیت اینجاست که اگر این قبیل ادعاها صحت داشته و چنانچه مدیران اسبق وزارت نفت در مجموعه‌های فکری - پژوهشی و حتی تجاری عضویت داشته باشند، اقدام غیرقانونی و ناپسندی نیست کما اینکه دانش و تجربه این مدیران نیز در این فرآیند، در نهایت برای توسعه ایران اسلامی عزیز صرف می شود. در این میان اصلا مشخص نیست آیا مصاحبه شونده محترم با ماهیت تشکیل مجموعه‌های پژوهشی غیردولتی مشکل دارد؟ یا با حضور مدیران اسبق وزارت نفت در چنین مجموعه‌ها مخالفت دارد؟

۴-در بخشی از گزارش ادعا شده است که معاونین فعلی وزارت نفت در جلسات مجمع عمومی این باشگاه برنامه‌های وزارت نفت را در حوزه‌های اقتصادی مقاومتی، جهش تولید، تغییر ساختار قراردادهای نفتی، برنامه‌های مربوط به اکتشاف و حوزه بالادستی صنعت نفت و سایر موضوعات مهم مطرح می‌کنند و این قضیه یک رانت اطلاعاتی برای اعضای باشگاه نفت و نیرو ایجاد می‌کند، اولا: نه تنها حضور معاونان وزارت نفت بلکه حضور همه رده‌های کارشناسی و کارمندی این صنعت در کلیه مجامع و نشست‌های علمی دانشگاهی - پژوهشی که حسب قانون تشکیل شده و در ایران برگزار شود بلامانع است و این البته بخشی از آزادی بدیهی و حقوق مدنی - شهروندی همه هموطنان است که کسی هم نمی‌تواند مخل آن باشد.

ثانیا: معاونان وزیر و مدیران ارشد این وزارتخانه سالانه در چندین همایش و کنفرانس و مجمع علمی و ... با ضرورت انطباق با سیاست‌های کلان دولت و وزارت نفت و بنا به تشخیص اولویت‌ها و مصالح سازمانی شرکت می‌کنند، که ممکن است جلسات و نشست‌های موسسه مورد اشاره آقای سالاری هم بخشی از همین روند باشد، و اصولا تبیین روش اجرای سیاست‌های کلان توسعه اقتصادی و شناسایی ظرفیت‌های علمی، فنی و اقتصادی و همچنین شرح و بسط منویات و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و در حوزه‌های تخصصی از وظایف مصرح دولتمردان است (همان طور که مفاد بند ۲۱ سیاست های اقتصاد مقاومتی در همین راستا است).

بدیهی است که مدیران ارشد این وزارتخانه وقتی در نشتی حاضر می‌شوند، قرار نیست روزه سکوت بگیرند و طبیعتا درباره سیاست‌های کلان این وزارتخانه و برنامه‌های اصلی به ویژه در زمینه‌هایی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و دولت است همچون اقتصاد مقاومتی و جهش تولید و صحبت می‌کنند، اگر اینگونه سخنرانی‌ها در مجامع علمی و پژوهشی رانت اطلاعاتی محسوب می‌شود پس مدیران همین وزارتخانه هر ماه بارها در صدا و سیما و مطبوعات، مشغول توزیع رانت اطلاعاتی هستند چرا که سیاست‌های کلان این وزارتخانه در زمینه‌های اشارهشده را تشریح و تبیین می‌کنند.

۵- ایشان در همین گفت‌وگو ادعا کرده‌اند که اعضای باشگاه نفت و نیرو اطلاعاتی دریافت می‌کنند که مهر محرمانه خورده است، ما از ایشان دعوت می‌کنیم اسناد خود را به نهادهای نظارتی اعلام کنند تا علیه وزارت نفت تشکیل پرونده بدهند و اگر ادعایشان اثبات نشده از مردم و همکاران وزارت نفت طلب عفو کنند.

۶- آقای سالاری در بخشی از گزارش ادعا کرده اند. در آخرین جلسه مجمع عمومی باشگاه نفت و نیرو که ماه گذشته برگزار شد؛ وزیر نفت به صورت ویدئو کنفرانس اعضای این باشگاه را در جریان پروژه‌ها و برنامه‌هایی از وزارت نفت قرار داد که برخی از آنها حتی مجوز شورای اقتصاد را هم ندارند و تصویب نشده‌اند. اولا حضور ویدئو کنفرانسی وزیر نفت به دلیل سیاست های مبارزه با کرونا بوده و خاص آن نشست نبوده است و چه بسا اگر شرایط بیماری کرونا در کشور حاکم نبود و زمان بندی برنامه های کاری آقای زنگنه مساعد بود حضورا در آن نشست شرکت می کردند.

ثانیا وزیر نفت هر ساله در کنفرانس‌ها و مجمع علمی با دانشگاهی مختلف حضور یافته و ضمن تشریح سیاست‌های این وزارتخانه، راهکارهایی برای بهبود توسعه کسب و کارهای بخش خصوصی، ارتقای فناوری و ... ارائه می‌دهد اگر کمی سوابق حضور آقای زنگنه در کارخانجات بخش خصوصی، استارت‌تاپها، ملاقات با اتحادیه‌ها، انجمن‌ها، هم اندیشی اساتید دانشگاه اندیشکده‌ها و اتاق‌های بازرگانی را مرور کنید متوجه می‌شوید که حضور وزیر نفت یک کشور نفتخیز در نشست یک موسسه پژوهشی تابع همان کشور اتفاق عجیبی نیست.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/38583

کلیدواژه

باشگاه نفت و نیرو

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها