نفت / شناسه خبر: 38582 / تاریخ انتشار : 1399/4/7 07:42
|

رسم قدیمی روسای دولت‌ها دامن پتروشیمی را می‌گیرد؟/ کلید تبلیغاتی روحانی در قفل پتروشیمی!

گوئی رسمی قدیمی است. هر رئیس جمهوری سعی می‌کند تا طرح‌های نیمه تمام دوران خود را کم یا زیاد حداقل به طور نمادین به بهره برداری برساند تا شاید افتخارش در کارنامه او و یارانش ثبت گردد.

نفتی ها /گوئی رسمی قدیمی است. هر رئیس جمهوری سعی می‌کند تا طرح‌های نیمه تمام دوران خود را کم یا زیاد حداقل به طور نمادین به بهره برداری برساند تا شاید افتخارش در کارنامه او و یارانش ثبت گردد.

دولت نهم و دهم نیز دراین بخش رکوردهای زیادی به ثبت رسانده از افتتاح طرحی که یکسال بعد به بهره برداری واقعی رسید تا برگزاری افتتاحیه‌های نمادین برای تبلیغات بیشتر بالاخص در حوزه نفت و انرژی! اما اینبار نیز با نزدیک شدن به پایان دولت دوازدهم باردیگر برخی از کارشناسان نسبت به پایبندی یاران دوازدهم به این رسم قدیمی نیز ابراز نگرانی می‌کنند. رسمی که کلید آغاز آن مدت‌هاست در قفل چرخیده و این روزها افتتاحیه‌ها از طریق ویدیو کنفرانس و حتی ارائه وعده هایی چون افتتاح ۱۷ طرح پتروشیمی تا پایان سال بر طبل رسمی می‌کوبد که روزی همین مسوولان امروز سردمداران مخالفان این روش بوده اند!
چراکه در شرایط فعلی هر کارشناسی که کمترین آگاهی را نسبت به اوضاع و احوال پروژه های پتروشیمی دارد قطعا می‌تواند به یقین پیش بینی کند که در خوشبینانه ترین حالت تنها ۱۴ طرح پتروشیمی امسال قابل افتتاح خواهند بود. مگر آنکه قرار باشد رسمی قدیمی اجرائی گردد و ۳ پروژه دیگر نیز به صورت نمادین افتتاح گردند تا ازاین طریق بتوان افتخار آن را در کارنامه دولت دوازدهم به ثبت رساند.
براساس این گزارش در پایان هفته گذشته آیین افتتاح مجتمع پتروشیمی میاندوآب، افتتاح واحد نرمان هگزان پالایشگاه شازند اراک و آغاز رسمی احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور به‌صورت  ویدیوکنفرانس انجام شد. این اتفاق مهم ترین اخبار منتشر شده در تعطیلات آخر هفته گذشته بود.
از سوی دیگر حادثه منجر به فوت یک نفر از کارکنان پتروشیمی هرسین در استان کرمانشاه که تولید کننده اوره و آمونیاک است دیگر خبری بود که به میزان کمتری از سوی رسانه‌ها به آن پرداخته شد.
به نظر می‌رسد با رسیدن به سال پایانی دولت دوازدهم شاهد فرارسیدن فصل افتتاح‌های رنگارنگ طرح‌هایی باشیم که دولت به هیچ‌وجه خیال ندارد افتخار راه اندازی و به بهره برداری رسیدن آنها را برای دولت بعد از خود به یادگار بگذارد. این درحالی است که بسیاری از کارشناسان ابراز نگرانی می‌کنند که وعده راه اندازی چندین طرح مهم پتروشیمی با توجه به سابقه حوادث زیاد و متعدد رخ داده در آن مجموعه مخصوصا طی چند سال اخیر بیشتر از آنکه امیدوارکننده باشد این نگرانی را به همراه داشته باشد  که با پایان کار دولت دوازدهم از پس هریک از طرح‌های راه اندازی شده شاهد حوادث ناراحت کننده باشیم. فقط به عنوان یک تذکر وقتی از آماده شدن دو طرح لردگان و الفین ایلام سخن گفته می‌شود شاید این نکته مهم لازم به یادآوری باشد که اقدام غیرقانونی صورت گرفته در انتقال حق افزایش سرمایه توسط سهامداران طرح پتروشیمی گچساران به هلدینگ خلیج فارس این مجموعه را با چالشی جدی مواجه کرده است. یا وقتی مدیرعامل پالایشگاه گاز بیدبلند از آماده شدن این طرح بزرگ گازی در اواخر تابستان سخن می‌گوید بخش زیادی از نیروهای شاغل در آن طرح نگران شایعه گسترده ای هستند که در رابطه با تعدیل نیرو در آن طرح پس از آغاز دوران بهره برداری رخ خواهد داد. لذا مباد آن روزی که میراث دولت دوازدهم برای دولت آینده به جای بهره برداری از طرح‌ها و افزایش تولید، کاهش شدید و گزینشی نیروهای شاغل در طرح‌های راه اندازی شده، افزایش بیکاری، نارضایتی شغلی و بالا رفتن تعداد حوادث به دلیل تعجیل در برگزاری مراسم افتتاح و عدم رعایت دقیق الزامات ایمنی بوده باشد.
 

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/38582

کلیدواژه

دولت نهم

کلید تبلیغاتی روحانی

۱۴ طرح پتروشیمی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها