نفت / شناسه خبر: 28065 / تاریخ انتشار : 1399/1/17 15:07
|

چاهی که چاهکنش را به دام انداخت!/ سقوط نفت به ضرر ترامپ شد

کارشناسان معتقدند در جریان کاهش قیمت نفت و نافرمانی های عرب ها و روسیه در نشست های اخیر اوپک یک دست پشت پرده وجود داشت و آن سیاست‌های آمریکایی آن هم از نوع ترامپی بود باز هم خودش را به دام انداخت.

نفتی ها /بسیاری از کارشناسان معتقدند در جریان کاهش قیمت نفت و نافرمانی های عرب ها و روسیه در نشست های اخیر اوپک یک دست پشت پرده وجود داشت و آن سیاست‌های آمریکایی آن هم از نوع ترامپی بود که حالا باز هم برای خودش دردسرساز شده است.
چند ماه پیش و با بالا رفتن بهای نفت ناشی از  بحران های خاورمیانه و تحریم نفتی ایران، و زمانی که اوپک تصمیم گرفت تا به تنظیم بهای نفت بپردازد، عربستان سعودی اصرار داشت که سهم کشورهای اوپک و غیراوپک از کاهش تولید  نفت  دو به یک باشد، درست همان زمان بود که بسیاری از  کارشناسان معتقد بودند در این استراتژی جدید عربها آمریکایی ها نیز دست دارند.
علاوه بر این، حذف نفت ایران از بازارهای جهانی، نخستین و مهم‌ترین هدف آمریکا بعد از خروج از برجام بود؛ هدفی که برای آن ابزارهای متفاوتی را به کار گرفت و در میان این ابزارها، عربستان با دادن افسار خود به دست ترامپ، به یکی از پررنگ‌ترین گزینه‌ها برای رساندن آمریکا به هدف مذکور تبدیل شده است.
اما آمریکا با این‌که از پشتوانه بزرگ‌ترین عضو اوپک برای حذف نفت ایران برخوردار بود، به دلیل افزایش بی سابقه قیمت نفت نتوانست به هدف حذف کامل نفت ایران از بازارهای جهانی نائل شود و دو روز مانده به آغاز تحریم‌های نفتی به هشت مشتری نفت ایران به مدت شش ماه معافیت داد. معافیتی که در ازای آن از کشورها خواست تا میزان واردات نفت از ایران را طی شش ماه کاهش دهند.
این روند و بحث‌ها و جدلها ادامه داشت تا این که با همه گیر شدن کرونا بهای نفت به کمترین میزان خود در طول ۱۸ سال گذشته رسید، و جنگ نفتی عرب ها و روس ها که این بار بر سر منافع خودشان بود بالا گرفت و نکته جالب اینجاست که این بار اما اولین قربانی جنگ نفتی عربستان و روسیه، صنعت شیل آمریکا است.
حال، کیت جانسون نویسنده ارشد سیاست خارجی  در فارن پالسی ، در گزارشی تحلیلی با عنوان «آیا ایالات متحده آمریکا نیز در جنگ قیمت نفت مقصر است؟» به دوئل نفتی سعودی و روسیه در اوپک پرداخته و مقصر اصلی وضعیت نفت در جهان را از چشم رئیس جمهور ایالات متحده می بینید، این نویسنده معتقد است که تصمیمات ترامپ با اجرای سیاست «تولید بیشتر، رشد اقتصادی الاتر» و همچنین تصمیم قانونگذاران در اجرای سیاست «نوپک» وضعیت نفت در جهان را به این روز انداخته است.
صنعت نفت شیل که به قیمت‌های ۴۰ تا ۶۰ دلار بر بشکه نفت نیاز دارد تا همچنان سودآوری داشته باشد، حالا با سقوط قیمت نفت آمریکا به نزدیکی ۳۰ دلار و پیش‌بینی ماندن قیمت در همین محدوده یا کاهش بیشتر آن در آینده، خسارت قابل‌توجهی را متحمل خواهد شد. به گفته وال استریت ژورنال، نیمی از شرکت‌های حفاری نفت صنعت شیل در صورت باقی ماندن قیمت در همین سطح ورشکسته خواهند شد. علاوه بر این، منابعی نیز به خبرگزاری رویترز گفته‌اند تولید نفت آمریکا در دو ماه آتی (آوریل و مه) یک میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت. با توجه به اینکه این صنعت تاثیر قابل‌توجهی در اشتغالزایی چه به‌صورت مستقیم و چه از طریق درآمدزایی دولت‌های فدرال در ایالت‌های نفت‌خیز داشته است، چشم‌انداز افزایش آمار بیکاری، محبوبیت ترامپ را نزد رای‌دهندگان آمریکایی کاهش خواهد داد.
گفته می‌شود، اگر قیمت نفت خام همچنان سیر نزولی داشته باشد و ایلات متحده نتواند کشور متحد وابسته به تجهیزات نظامی خود را متقاعد به تولید کمتر کنند، ورق برمی گردد و حکمران بودن امریکا در حوزه ی انرژی به افسانه ها می پیوندد.امریکا می تواند تولیدات نفتی داشته باشد اما فقط به میزانی که تولید کنندگان بزرگ به او اجازه دهند .


 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/28065

کلیدواژه

سقوط نفت

اوپک

نفت اوپک

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها