نفت / شناسه خبر: 27706 / تاریخ انتشار : 1398/11/12 07:50
|

نمایشگاه کیش هلدینگ خلیج فارس به نام حمایت یا به کام سیاحت؟

بنا به گزارش های دریافتی هلدینگ خلیج فارس در نظر دارد نمایشگاه و همایشی تحت عنوان " حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی" را در روزهای پایانی بهمن ماه سال جاری در جزیره کیش برگزار کند.

نفتی ها /بنا به گزارش های دریافتی هلدینگ خلیج فارس در نظر دارد نمایشگاه و همایشی تحت عنوان "حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی" را در روزهای پایانی بهمن ماه سال جاری در جزیره کیش برگزار کند. 

این تصمیم درحالی اتخاذ گردیده که هنوز مشخص نیست در شرایطی که اغلب فعالان بخش خصوصی صنعت پتروشیمی در حال حاضر توان مالی پرداخت حقوق ماهانه کارکنان خود را ندارند مسوولان هلدینگ خلیج فارس چگونه برای برگزاری نمایشگاه در کیش به اجماع نظر رسیده اند؟ و مهمتر از آن اینکه در شرایطی که عسلویه و ماهشهر به نوعی پرچمدار فعالان صنعت پتروشیمی تلقی می‌شوند و در حال حاضر بهترین شرایط آب و هوائی را نسبت به ماه های دیگر سال تجربه می‌کنند مکان مناسبی برای برگزاری این حمایت انتخاب نشده اند؟ و باز هم پر اهمیت تر آنکه صرف هزینه بالای هلدینگ خلیج فارس برای برگزاری چنین نمایشگاه و همایشی آنهم به صورت مستقیم چگونه اقتصادی تلقی شده که در شرایط بحرانی امروز اقتصاد کشور برگزاری چنین مراسمی به اولویت‌های هلدینگی بدل شده که این روزها به نوعی می‌بایست در جنگ با دشمنان در خط مقدم قرار گرفته باشد؟

این درحالی است که به اذعان بسیاری از کارشناسان، برگزاری چند دوره متوالی نمایشگاه انرژی کیش به خوبی نشان داده این جزیره هرگز مکان مناسبی برای برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی نبوده و اکثر شرکت کنندگان در این همایش مدیران ارشدی هستند که معمولا فقط در مراسم افتتاحیه حضور پیدا کرده و سپس به تفریح، خرید و گردش در این جزیره می‌پردازند. از سوی دیگر فاصله زیاد، مرزهای آبی اطراف این جزیره و هزینه بالای سفر و اقامت موجب می‌شود چنین نمایشگاه‌هایی با حداقل بازدید کننده روبرو باشند. به بیان روشن جزیره کیش برای برگزاری نشست‌های تخصصی با تعداد مشخصی میهمان مدعو به ویژه افراد نمایندگان شرکت‌ها یا سازمان های خارجی مناسب است نه اینکه نمایشگاهی برگزار کرده و منتظرحضور بازدید کنندگان مختلف اعم از بازدید کنندگان عادی یا متخصصینی مانند تولید کنندگان، تجار یا صاحبان فناوری باشد. به ویژه اینکه بعید است چنین نمایشگاهی به اندازه انگشتان یک دست بازدید کننده خارجی داشته باشد. این نمایشگاه سیاحتی در حالی در جزیره کیش برگزار می‌شود که مناطقی مانند اهواز و ماهشهر در استان خوزستان، عسلویه و حتی چابهار در چنین فصلی بهترین هوا را داشته، هاب‌های اصلی برای توسعه پتروشیمی محسوب شده، برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند در توجه هرچه بیشتر مسئولین وتوسعه زیرساخت‌های مورد نیاز در منطقه مستعدی مانند چابهار بسیار موثر باشد. زیرا بررسی سوابق نمایشگاه‌های برگزار شده در این مناطق نشان می‌دهد هلدینگ خلیج فارس هرگز به عنوان حامی اصلی و برگزار کننده حضور نداشته است. از طرفی نمایشگاه بین المللی تهران دیگر مرکزی بود که اگر هدف از برگزاری چنین نمایشگاهی واقعا حمایت از صنایع فعال داخلی بود می‌توانست محل برگزار کننده آن باشد.

به اذعان بسیاری از کارشناسان بخشی از واقعیت امر از برگزاری چنین نمایشگاهی به تفاهمنامه ای بر می‌گردد که سال گذشته میان نمایندگان هلدینگ خلیج فارس و منطقه آزاد کیش منعقد شده و بدون هیچ تردیدی با خوش بین ترین احتمالات هم کمترین بازدهی برای صنایع داخلی نخواهد داشت. کافی است بعدا با یک بررسی ساده مشخص شود چند تن از مدیران، مسئولین و کارکنان شرکت‌های پتروشیمی حاضر در این نمایشگاه به اتفاق خانواده حضور پیدا کرده و هزینه های رفت و برگشت، اقامت و دیگر هزینه های آنها چگونه پرداخت شده است؟ و از سوی دیگر چه تعداد از صنایع داخلی در حد شفاهی توانسته اند برای انجام کارهای خود از مسئولین حاضر در نمایشگاه و همایش قول همکاری بگیرند.

این درحالی است که کارشناسان معتقدند: وزیر نفت و مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس اگر ذره ای به حمایت از صنایع داخلی اعتقاد داشتند در درجه نخست می‌توانستند با حضور در مراسم افتتاح یکی از مجتمع های پتروشیمی که اخیرا به دولت دریافت کوچکترین هزینه دولتی افتتاح شد حضور یابند و اینگونه حمایت خود از بخش خصوصی داخلی را به تصویر بکشند.

بدون شک مدت کوتاهی پس از برگزاری نمایشگاه و همایش سیاحتی و خانوادگی تدارک دیده شده توسط هلدینگ خلیج فارس مشخص خواهد شد دیدگاه "نفتی‌ها" در مورد این "شوآف" چه مقدار صحیح بوده است؟ آن زمان است که بیش از همه زنگنه باید پاسخگوی این سوال باشد که چرا اینگونه چشمانش را در برابر ریخت و پاش‌های بی حساب و کتاب منصوبان خود بسته است؟        

در چنین شرایطی پایگاه خبری "نفتی‌ها" اعلام آمادگی می‌نماید تا توضیحات کامل مسوولان هلدینگ خلیج فارس در خصوص نحوه رسیدن به چنین تصمیمی را منتشر نماید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/27706

کلیدواژه

حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی

هلدینگ خلیج فارس

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها