نفت / شناسه خبر: 26677 / تاریخ انتشار : 1398/7/7 14:44
|

داستان عجیب واردات قیر از عراق/ قرار بود صادرکننده قیر باشیم!

در حالی که ایران داری پتانسیل بالایی در زمینه تولید و صادارت قیر است، اما به تازگی خبر صادرات قیر از عراق به کشور تعجب همگان را برانگیخته، اما چرا کشوری که خود هفتمین تولید کننده و چهارمین...

نفتی ها /در حالی که ایران داری پتانسیل بالایی در زمینه تولید و صادارت قیر است، اما به تازگی خبر صادرات قیر از عراق به کشور تعجب همگان را برانگیخته، اما چرا کشوری که خود هفتمین تولید کننده و چهارمین صادرکننده قیر دنیاست نیاز به واردات قیر دارد؟

در شرایطی که ایران تا پایان سال ۲۰۱۸، با صادرات ۲.۵ میلیون تن قیر در سال تامین کننده ۱۰ درصد بازار جهانی قیر با ارزآوری ۲ میلیارد دلاری در شرایط تحریم بود،اما این روزها خبر از  واردات قیر از  عراق به گوش می‌رسد.
نکته ای که در این میان وجود دارد این است که چرا کشوری که  پتانسیل بالای تولید و صادرات قیر دارد باید با تبعات وارد کردن قیر همچون،  ورشکستگی واحدهای تولید قیر و توقف صادرات را تجربه کند .
و سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که علت سکوت نهادهای متولی همچون وزارت صمت، انجمن پالایشی کشور، سازمان تعزیرات، سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده، چه بوده است؟
کارشناسان معتقدند صنعت قیر کشور این روزها درگیر مسائل مختلفی است،این صنعت علاوه بر مسائل حل نشده مزمنی همچون قیمت وکیوم باتوم،،  صادرات قیر بی کیفیت، متولی نداشتن این صنعت،  تحریم‌ها (کشتیرانی، بیمه، نقل  و انتقال ارز)،   باید از مساله غیر  قابل هضمی دیگز نیز مانند واردات قیر عراق به داخل کشور رنج ببرد؛ از سویی دیگر این امر بیانگر تاثیر آغاز فاجعه سیاست‌های غلط در قیمت گذاری وکیوم باتوم می باشد.
این در حالی است که پیش از این نیز، سخنگوی سابق اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران اشاره کرد. به گفته سیدحمید حسینی، تعداد بازارهای هدف صادرات قیر ایران از ۶۳ بازار به ۲۱ بازار کاهش پیدا کرده است و عمده این بازارها را رقبای ایران تأمین می‌کنند. بنابراین سال ۱۳۹۸ سال مهم و سرنوشت‌سازی برای صادرات قیر ایران چه از لحاظ تأمین کسری بودجه و چه از لحاظ خط راه آینده این صنعت است، درصورتی‌که دولت مانند سال ۹۷ با تعدد دستورالعمل، قوانین و رویکرد غیرآشتی‌جویانه با بخش خصوصی در این حوزه برخورد کند، قطعاً سبد صادراتی ایران کوچک‌تر و رقبا حجم بیشتری به خود اختصاص خواهند داد و باید منتظر بود تا قیر عراق جایگزین ایران در منطقه شود و رقبای بین‌المللی نیز بازارهای جهانی ایران را به دست بگیرند؛
اما اکنون کار به جایی رسیده است متاسفانه، با توجه به افزایش سه برابری قیمت وکیوم باتوم، تعداد بازارهای هدف صادرات قیر ایران از ۶۳ بازار به ۲۱ بازار کاهش پیدا کرده است .به گونه ای که هم اکنون سهم ایران از بازار تقاضای جهانی به ۵ درصد و درآمد ارزی حاصل از صادرات قیر هم به ۱ میلیارد دلار کاهش یافته است، به گونه ای که عمده این بازارها را رقبای ایران همچون عراق، یونان، آمریکا، سنگاپور، ایتالیا، کره جنوبی و ... تأمین می‌کنند.
حال کماکان این امید وجود دارد که دولت با تغییر رویکرد و پذیرفتن حضور بخش خصوصی در عرصه تولید و صادارت قیر تلاش کند شرایط را به نفع کشور تغییر دهد تا شاید ایران بتواند تا پایان سال ۱۳۹۸صادر کنند موفق قیر به خارج از کشور باشد.
 

اختصاصی

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/26677

کلیدواژه

قیر

صادرات قیر

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها