نفت / شناسه خبر: 16537 / تاریخ انتشار : 1398/6/23 16:24
|

بهره‌برداری از بخش اول فاز ۱۱ پارس جنوبی در نیمه نخست سال۱۴۰۰

وزیر نفت گفت: بخش نخست فاز ۱۱ پارس جنوبی در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

نفتی ها /بیژن زنگنه وزیر نفت امروز در مراسم «امضای قرارداد توسعه میدان گازی بلال با دو شرکت ایرانی» با بیان اینکه تمام سکوهای ۲۷ فاز پارس جنوبی تا پایان امسال نصب می‌شوند، گفت: در بخش خشکی نیز شرایط پالایشگاه‌ها مطلوب است. به این ترتیب می‌توان گفت از تمام ظرفیت‌های دریایی تا پایان امسال استفاده می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه زمان و هزینه تمام شده پروژه‌ها برای ما اهمیت دارد، ادامه داد: نوع جدیدی از قراردادهای در قرارداد توسعه میدان گازی بلال امضا شد که در آن ایرادهای قراردادهای بیع متقابل برطرف شده است البته اگر کمک صندوق توسعه ملی نبود، نمی‌توانستیم در این زمینه کاری کنیم.

به گفته وزیر نفت، مدت قرارداد ۳۴ ماهه است و هزینه انجام شده برای آن نیز ۴۴۰ میلیون دلار است البته سقف این قراردادها بسته نشده است و پیمانکاران متفاوت با شرکت در مناقصه، هزینه‌های خود را ارائه داده که با تائید وزارت نفت، سایر امور جاری قرارداد نهایی می‌شود.

زنگنه با اعلام اینکه توسعه میدان «فرزاد B» را امسال شروع می‌کنیم، تصریح کرد: فاز ۱۱ پارس جنوبی نیز امسال عملیاتی می‌شود، این در حالی است که میدان «فروزان»، «ایلام» و میادین «غرب کارون» نیز روند پیشروی دارند و همانطور که تعهد کرده‌ام تا پایان فعالیت دولت دوازدهم، تکلیف تمام میادین مشترک مشخص خواهد شد.

وی تأکید کرد: در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ بخش اول فاز ۱۱ بهره‌برداری می‌شود و از آن به بعد، به طور هفتگی یک یا دو قرارداد در بخش‌های مختلف منعقد می‌کنیم که نشان می‌دهد تحریم‌ها، ما را متوقف نکرده است.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه در پارس جنوبی و میادین غرب کارون، از رقیب خود عقب نیستیم، توضیح داد: در پارس جنوبی در برداشت روزانه گاز، نه تنها عقب نیستیم بلکه از رقیب قطری خود پیشی گرفته‌ایم.

زنگنه با بیان اینکه برای دوری از خام‌فروشی، تلاش بسیاری کرده‌ایم، گفت: در این راستا طرح‌های توسعه‌ای پالایشی با سرمایه بخش خصوصی پیش می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ما در عقد قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی با کنسرسیوم مورد رهبری توتال، احداث یک سکوی تقویت فشار بود که با توجه به شرایط کنونی اعلام کرده‌ام که بخش داخلی به حوزه طراحی و ساخت سکوی تقویت فشار ورود کند.

مهر

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/16537

کلیدواژه

فرزاد B

زنگنه

فاز ۱۱ پارس جنوبی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها