نفت / شناسه خبر: 16142 / تاریخ انتشار : 1398/4/31 13:57
|

ماجرای ناپدید شدن کشتی ریاح به کجا ختم شد؟

حواشی نفتکش ریاح از جایی آغاز شد که چند روز پیش،این در زمان عبورش از تنگه هرمز ناگهان مسیرش را به سمت ایران تغییر داده و سپس از ارسال اطلاعات مربوط به محل خود خودداری نمود.

نفتی ها /حواشی نفتکش ریاح از  جایی آغاز  شد که چند روز  پیش،این در زمان عبورش از تنگه هرمز ناگهان مسیرش را به سمت ایران تغییر داده و سپس از ارسال اطلاعات مربوط به محل خود خودداری نمود.
داده‌های ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌داد که نفتکش «ریاح» (Riah) حامل پرچم پاناما، در نزدیکی سواحل جزیره قشم در تنگه هرمز ناگهان سیگنال‌دهی درباره موقعیت خود را متوقف کرد.
بر اساس این داده‌ها، نفتکش یادشده، در حال حرکت به سمت بندر فجیره امارات بود. گزارش‌های عربی و غربی حاکی از آن است که نفتکش ریاح توسط شرکت «پرایم تنکرز ال‌ال‌سی» مستقر در دوبی، اداره می‌شود و با پرچم کشور پاناما، معمولا بین دو امارت دوبی و شارقه تردد می‌کند.
این موضوع سبب شد تا بسیاری  از مقامات اماراتی خبر از  ناپدید شدن این نفتکش و یا  دزدیده شدن آن توسط نیروهای ایرانی را مطرح کنند.
 این در حالی بود که درست بعد از  این ادعای اماراتی ها‌،رسانه‌های ایرانی اعلام کردند: گشت‌های شناور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، کشتی خارجی ‌حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق را در جنوب جزیره لارک در خلیج فارس توقیف کردند.
نکته بسیارعجیب درباره نفتکش ریاح این بود که، منابع ایرانی، اماراتی و آمریکایی، گزارش‌های متفاوتی درباره سرنوشت مبهم این نفتکش منتشر کرده‌اند.
اما آنچه ماجرای ناپدید شدن این نفتکش را مبهم می‌کند، تاخیر در اطلاع‌رسانی درباره وضعیت آن از سوی تمام طرف‌های ماجراست. با وجود اینکه نفتکش ریاح از اواخر روز شنبه مفقود شده بود، اطلاع‌رسانی گسترده درباره آن در روز سه‌شنبه آغاز شد. افزون بر این، درباره مالک نفتکش هم اخبار ضدونقیضی منتشر شده است.
داستان این نفتکش حتی عجیب‌تر هم شد و درست سه روز بعد از  ناپدید شدن این نفتکش و ادعاهای متناقض مسئولین، شرکت مالک نفتکش ریاح، یعنی پرایم تنکرز ال‌ال‌سی، به آسوشیتدپرس گفته است این نفتکش را به شرکت دیگری به نام «موج البحر» فروخته است؛ اما این شرکت هم مدعی شده هیچ نفتکشی ندارد. مقام اماراتی هم گفته نفتکش ریاح، «نه اماراتی است و نه توسط امارات اداره می‌شود» و هیچ پرسنل اماراتی ندارد. همچنین یک مقام وزارت دفاع آمریکا مدعی شده است که ریاح هیچ درخواست کمکی ارسال نکرده بود.
بعد از این حواشی اما گمانه زنی های رسانه ها نیز در نوع خود بسیار  جالب بود، برخی از  رسانه ها گم شدن این نفتکش را به نوعی انتقام جویی ایرانیان از  در مقابل نفتکش توقیف شده‌شان میدانستند و معتقد بودند، شاید آسان‌ترین راه برای مشخص شدن وضعیت نفتکش ناپدید شده «اماراتی»، آزاد کردن نفتکش توقیف شده  ایرانی در جبل الطارق است. چرا که از دیدگاه آنها، معادله جدید میان ایران و غرب بر مقابله به مثل استوار است. یعنی نفتکش در برابر نفتکش ؛ از سویی دیگر، برخی ناظران با توجه به تحولات اخیر در مناسبات ایران و امارات، احتمال توقیف ریاح را رد می‌کنند.
علاوه بر این، در برخی گزارش‌های رسانه‌ای ادعا می‌شود که یک هیئت اماراتی برای تنش‌زدایی با ایران، به طور پنهانی به تهران سفر کرده است. خلف با استناد به این تحولات، افزود ایران در پاسخ به این تحولات مثبت، نفتکش اماراتی را توقیف نمی‌کند. از این رو، وی، ماجرای نفتکش ناپدید شده را «معمایی» دانست که هنوز جزئیات آن افشا نشده است.
اما حسن ختام تمام این اخبار و نقل قول‌ها امروز در خبری که در رسانه ها چرخید و دست به دست شد به جایی رسید که پاناما بالاخره به صدا درآمد و اعلام کرد: مقامات دریایی پاناما فرآیند پس گرفتن پرچم این کشور را از نفتکش ریاح که به‌جرم قاچاق سوخت توسط ایران توقیف شده است آغاز کرده‌اند.

در واقع نفتکش ریاح به‌جرم قاچاق سوخت در توقیف ایران قرار دارد و بیانیه دولت پاناما تأییدکننده ادعای ایران در مورد فعالیت غیرقانونی این نفتکش است.
در بیانیه‌ای که دولت پاناما منتشر کرده آمده است: پاناما پس از آن فرآیند پس گرفتن پرچم خود از این کشتی را آغاز کرده که تحقیقات نشان داده نفتکش مزبور با عدم گزارش وضعیت غیرعادی خود، عامدانه مقررات بین‌المللی را نقض کرده است.
این بیانیه افزوده است: «ما استفاده از کشتی‌ها با پرچم پاناما برای فعالیت‌های غیرقانونی را محکوم می‌کنیم».


 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/16142

کلیدواژه

نفتکش ریاح

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها