نفت / شناسه خبر: 16003 / تاریخ انتشار : 1398/4/16 13:10
|

جنگ گازی آمریکا و روسیه به نفع چه کسی است؟

نتیجه کشمکش‌های ترامپ و پوتین بر سر صادارت گاز این روزها به نفع اروپایی‎ها تمام شده است ...

نفتی ها /با بالا رفتن درگیری و کشمکش‌ها میان روسیه و آمریکا، قیمت گاز طبیعی روند نزولی پیدا کرده است که سبب خوشحالی مصرف کنندگان گاز اروپایی شده است.

 این روزها قیمت گاز در اروپا به پایین‌ترین سطح خود رسیده است و رکورد جدیدی زده است هرچند کارشناسان تاکید دارند این جنگ به درآمدهای این دو کشور لطمه چندانی نخواهد زد، زیرا عرضه گاز در اروپا به اندازه‌ای سودآور است که این کاهش قیمت چندان به چشم نیاید، اما تولیدکنندگان گاز را نگران کرده است.

طبق آمارها، قیمت‌ها در ماه مه حدود چهار دلار و ۲۰ سنت به ازای هر میلیون واحد گرمایی بریتیش بود اما کف قیمت گاز طبیعی نزول پیدا کرده و تا رکورد اندک ۳ دلار و ۲۰ سنت رسیده است که پایین‌ترین قیمت از مارس سال ۲۰۱۰ به شمار می‌رود.

تا پیش از این روسیه تأمین کننده اصلی گاز برای اروپا بوده است و در سال میلادی گذشته نیز، ۲۰۱ میلیارد متر مکعب گاز به کشورهای اروپایی صادر کرد که معادل ۳۸ درصد از کل تقاضای اروپا برای گاز بود.

 با این همه آمریکا با افزایش تولید گاز و رشد ظرفیت مایع سازی گاز، تلاش می‌کند در این بازار زورآزمایی کند.

علاوه بر این روسیه می‌تواند گاز را از طریق خطوط لوله و کشتی‌های LNG به اروپا ارسال کند و نسبت به رقیب غربی خود از مزیت ژئوپلیتیکی روشنی برخوردار است.

صادرات خط لوله از روسیه در پنج ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته ۸ درصد رشد کرده است. صادرات LNG از پایانه یامال در سیبری ۳۸۰ درصد رشد کرد.

از نقطه نظر اقتصادی، حجم بالاتر عرضه با توجه به هزینه کمتر برای روسیه معقول به نظر می‌رسد و در شرایطی روی می‌دهد که شرکت گازپروم روسیه می‌خواهد اعتبار خود به عنوان یک تأمین کننده مطمئن به بازار اروپا را حفظ کند. اما از سوی دیگر جو سیاسی فعلی، اروپا را به متنوع کردن تأمین انرژی خود واداشته است.

از سویی دیگر، صادرکنندگان گاز آمریکا برای این که بتوانند هزینه‌های خود را پوشش دهند به قیمت بالاتری برای صادرات به اروپا نیاز دارند.

رئیس جمهور روسیه اظهار کرد: صادرات گاز روسیه نسبت به گاز طبیعی مایع از آمریکا به اروپا به دلیل هزینه‌های کمتر تولید و حمل و نقل، برتری رقابتی دارد.

در نهایت باید گفت:برندگان واضح جنگ میان این دو قدرت گازی، مصرف کنندگان نهایی اروپایی هستند که از قیمت ارزان کم سابقه گاز بهره می‌برند و قیمت‌های برق هم در شش ماه گذشته، بیش از ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

Reuters

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/16003

کلیدواژه

جنگ گازی روسیه و آمریکا

صادارت گاز

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها