نفت / شناسه خبر: 15938 / تاریخ انتشار : 1398/4/9 15:33
|

حاشیه‌های نفت وانرژی/ از ماجرای دستگیری یک مدیر مالی وزارت نفت تا سرنوشت وجوه راکد بازار نفت

دنیای نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به اخبار این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /حاشیه اول این هفته نفتی‌ها به ماجرای دستگیری یکی از مدیران مالی وزارت نفت و اخبار ضد و نقیض آن می‌پردازد.هفته گذشته یکی ازمدیران مالی وزارت نفت، ۲۵ میلیون دلار از حساب وزارت‌خانه نفت خارج و به حساب یک صراف واریز کرده بود و به ظاهر می‌خواستند با این پول کار کنند.
براساس این گزارش مدیرمالی وزارت نفت و فرد صراف صرف‌نظر از این که خروج این ارز غیرقانونی و جرم محسوب می‌شود قصد انتقال مبلغ مذکور را به خارج از کشور داشتند.
این خبر در ابتدا تکذیب شد ولی دوباره خبر از  بازداشت این دو منتشر شد و همزمان با دستگیری این مقام مسئول در وزارت نفت صراف متخلف نیز دستگیر و هر دو روانه زندان شدند و حسابی که دلارها به آن واریز شده نیز مسدود شده است.

حاشیه دوم این هفته نیز به شایعه زن نفوذی و گزارش کیهان در این باره پرداخته است.  هفته گذشته تیتر "نقش یک زن نفوذی در تصمیمات ۱۶ مدیر نفتی" در رسانه ها سرو صدای زیادی به پا کرد.

در ادامه این گزارش آمده بود: در همین رابطه ۷۲ نماینده ۹ بهمن سال گذشته با انتشار نامه‌ای خطاب به سران قوا انتقادات جدی را نسبت به عملکرد بیژن زنگنه وزیر نفت مطرح کردند؛ نمایندگان در این نامه تاکید کرده بودند که زنگنه نه تنها اهتمام عملی برای مقابله با تحریمها ازخود بروز نداده است بلکه تقریبا همه روزنههای موجود جهت بیاثر کردن تحریمها را خواسته یا ناخواسته مسدود کرده است.

نمایندگان همچنین خواستار این شدند که در این برهه تاریخی و حساس و با توجه به از دست دادن فرصتها توسط وزیر نفت، با اصلاح مدیریت وزارت نفت تصمیمی عاجل جهت تامین منافع ملت و افزایش توان مقابله با تحریمهای آمریکا توسط سران قوا و رئیس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام اتخاذ شود."

 به هر رو اینگونه به نظر می رسد که عنوان "زن نفوذی" برای کیهان آنقدر جذاب بوده که بدون ذکر هیچگونه جزئیات جدیدی از موضوع و در حالی که اصل خبر توسط وزارت نفت تکذیب شده ، از آن به عنوان تیتر و گزارش اصلی استفاده شده. جذابیتی که البته ریشه های آن به تلاش‌های پیدا و پنهان برای آزادی بابک زنجانی و بازگشت تیم حامی و همراه او به وزارت نفت باز می‌گردد.

حاشیه سوم این هفته نیز در راستای حاشیه قبلی و  واکنش زنگنه به حاشیه‌سازی‌ها است.وزیر نفت در واکنش به حاشیه‌سازی‌های اخیر گفت: «مقاومت می‌کنم و در مقابل این حاشیه‌سازی‌ها جا نمی‌زنم

بیژن زنگنه در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که به‌تازگی حاشیه‌های زیادی را علیه شما ایجاد کرده‌اند و فکر می‌کنید که تا چه زمانی این حاشیه‌سازی‌ها ادامه داشته باشد؟ گفت: «همان‌طور که گفته‌ام اگر این دوستان، وقت ما را نگیرند و بگذارند که کار کنیم، بر دشمنان غلبه می‌کنیم

وزیر نفت درباره دلایل دیدار برخی نمایندگان مجلس با بابک زنجانی گفت: از خودشان بپرسید.

وی درباره ادعای هندی‌ها مبنی بر جایگزینی نفت ایران با نفت وارداتی از آمریکا گفت: باید ببینیم که چه می‌شود.

حاشیه بعدی نیز از بی‌اطلاعی وزارت نفت از دستگیری باند نفوذ در این وزارتخانه می‌گوید.رئیس سازمان حراست صنعت نفت درباره اظهارات اخیر دو نماینده مردم شاهین‌شهر و نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی مبنی بر دستگیری اعضای باند نفوذ در وزارت نفت گفت: وزارت نفت و سازمان حراست این وزارتخانه از چنین خبری بی‌اطلاع است.

هیچ یک از مدیران ارشد و تصمیم‌گیر وزارت نفت تاکنون در این مورد احضار یا بازداشت نشده‌اند و هیچ تذکر بازدارنده‌ای نیز در این باره از طرف نهادهای امنیتی به مسئولان ذی‌ربط در این وزارتخانه، داده نشده است.

با اقدام به موقع وزارت نفت و دستگاه‌های ذی‌ربط و همچنین همکاری شرکت پتروپارس، وجوه راکد در حساب یکی از صرافی‌ها به حساب‌های مورد تأیید یک شرکت نفتی بازگشت و خوشبختانه خسارتی به بیت‌المال وارد نشد.

حدود یک هفته پیش در پی بررسی صورت‌های مالی یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت نفتی پتروپارس (به نام پتروپارس ایران) معلوم شد مبالغی ارز به صورت راکد در حساب یکی از صرافی‌های طرف حساب باقی مانده است که به‌منظور جلوگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی، مدیر مالی آن شرکت که در محل کار خود حاضر بود به همراه صراف مرتبط از سوی مراجع ذیصلاح امنیتی و قضائی تحت تحقیق و بررسی‌های قانونی قرار گرفتند.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/15938

کلیدواژه

نفت

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها